Článek
Automobilka Hyundai oznámila ambiciózní plány pro rozšíření své sportovní divize N. Do konce desetiletí chce korejská automobilka nabízet více než sedm modelů s označením N s cílem překročit hranici 100 000 prodaných vozů ročně na globálním trhu.
V současnosti portfolio zahrnuje v globálním měřítku pět modelů – benzinové i20 N, i30 N a Elantra N spolu s elektrickými Ioniq 5 N a nedávno představeným Ioniq 6 N.
K současné nabídce se připojí také produkční verze konceptu N Vision 74, ačkoliv její role v rámci expanze zůstává nejasná. Model se spíše stane limitovaným supersportem než stálou součástí řady. Rozšíření na více než sedm modelů tak naznačuje vývoj nejméně dvou zcela nových vozů.
Mezi kandidáty na označení N patří hybridní Kona N, která by umožnila návrat sportovních benzinových modelů na evropský trh při dodržení emisních předpisů. Další možností je Tucson N, který by využil globální úspěch tohoto kompaktního crossoveru.
Připravovaný Ioniq 3, vycházející z konceptu Three a svým charakterem připomínající Veloster, představuje dalšího potenciálního kandidáta na sportovní úpravu. Otázkou zůstává, zda dostane označení N také velké SUV Ioniq 9, precedens mu však vytváří Kia s modelem EV9 GT.
Expanze sportovní divize N je součástí širší strategie Hyundai. Automobilka na akci CEO Investor Day 2025 potvrdila cíl dosáhnout celosvětových prodejů 5,55 milionu vozů do roku 2030. Z tohoto množství mají 3,3 milionu představovat elektrifikované vozy, a to včetně více než 18 hybridních modelů. Automobilka plánuje vstup do nových segmentů středně velkých pick-upů a lehkých užitkových vozů.
Technologické novinky zahrnují představení prvních elektrických modelů s prodlouženým dojezdem od roku 2027, které mají zvládnout více než 965 kilometrů na jedno nabití. Nová generace akumulátorů se systémem řízení propojeným s cloudem přijde v roce 2026 a přinese snížení nákladů i zlepšení provozních vlastností. Platforma pro softwarově definované vozy umožní nepřetržité aktualizace a individualizované funkce založené na umělé inteligenci.
Regionální elektrické modely budou zahrnovat Ioniq 3 pro Evropu, první elektromobil navržený v Indii, v Číně vyráběný model Elexio a elektrický sedan. Rozšíření výrobních kapacit o 1,2 milionu vozů napříč všemi závody doprovází investice za 2,7 miliardy dolarů (55,9 miliardy korun) do amerického závodu HMGMA, což vytvoří 3000 nových pracovních míst a zvýší tamní kapacitu o 200 000 vozů ročně do roku 2028.