Článek
Proč měnit něco, co funguje? Suzuki Jimny – malý lehký off-road s žebřinovým rámem - se vyrábí už patnáct let. Na vzhled nebo měkčené plasty v interiéru se tady moc nehraje, tohle auto má hlavně odvádět tvrdou práci v lesích, na zemědělských usedlostech a v podobných náročných podmínkách. Přesto – pár změn lze na modelovém ročníku 2012 najít. Jde zejména o drobné retuše na přední masce (jiný nárazník či maska chladiče), jiné je i umístění mlhových světel. Motor nově plní emisní normu Euro 5.
Nic se neměnilo na technice. Stejný zůstal robustní podvozek i pětistupňová manuální převodovka s redukcí. V nabídce je stále jediný motor - atmosférická zážehová čtyřválcová třináctistovka o výkonu 85 koní a 110 Nm točivého momentu. Tři metry a šedesát centimetrů dlouhé auto se rozjede na maximálních 140 km/h. Hmotnost činí pouhých 1060 kilogramů, dovnitř se vejdou čtyři cestující.

Suzuki Jimny
Motor na běžnou jízdu stačí
Atmosférická třináctistovka má velmi příjemný nástup od nízkých otáček, pružnost je při jízdě do cca 90 km/h výtečná. Poté následuje hlučnost a při potřebě dynamiky nutnost podřadit a motor pořádně vytočit. Na dálniční jízdu se tohle auto ale vůbec nehodí, už při 120 km/h vám pocitově připadá, že jedete velmi rychle. Jimny navíc není ve vyšších rychlostech úplně stabilní a jízdu s ním lze přirovnat zhruba ke Škodě 120. Ano, s jimnym se dá jet až 140 km/h, ale to patrně uděláte jednou a naposledy, ideální cestovní rychlost je o 20 – 40 km/h nižší.
Komfort pro posádku ale není vysloveně špatný, a pokud netrefíte velkou díru (která rozkmitá karoserii), je filtrování nerovností na poměry off-roadů přijatelné. Při rychlejší jízdě ale pocítíte velké náklony, jedincům se slabším žaludkem by se také z mírného houpání mohlo udělat nevolno.

Suzuki Jimny
To pravé ježdění ale s jimnym začíná mimo silnice. Recept je geniálně jednoduchý a prověřený desítkami let - žebřinový rám, tuhé nápravy a pohon všech kol. Zablácená lesní cesta je pro něj nedělní vyjížďkou a i když jedno z kol zapadne do hlubší prohlubně, jimny jede dál. Díky poctivě zakrytému podvozku není problém, ani když si podvozek se světlou výškou solidních 19 centimetrů škrtne o zem.
Na sněhu či v blátě lze jezdit jen s pohonem zadních kol (auto je krásně přetáčivé), pohon 4x4 se připojuje napevno tlačítkem a k dispozici je i redukce pro pomalou jízdu náročným terénem. Uzávěrky diferenciálů chybí, ale i tak pouhých 3,5 metru dlouhý jimny zvládne hodně náročný terén. Praktičnost dále zvyšují minimální převisy i nízká hmotnost, která přijde vhod mimo jiné při případném vyprošťování.

Suzuki Jimny
Málo místa v interiéru
Vzhledem k velikosti nepřekvapí, že uvnitř je méně místa v příčném směru, zadní místo je navíc vzhledem ke dvěma bočním dveřím hůře přístupné a převoz na zadní lavici je spíše nouzový. Kufr má základní objem pouhých 113 litrů. Zamrzí také nemožnost podélného a příčného nastavení volantu, levou nohu nemáte kam pohodlně odložit (výstupek chybí). Perfektní je dnes již málokdy vídané mechanické spojení řidiče a automobilu a dále výhled ve všech směrech, což v tom dobrém slova smyslu připomíná modely z 80. let.

Suzuki Jimny
Přestože je cena Suzuki Jimny docela vysoká, základní výbava kromě metalického laku obsahuje všechno potřebné. Japonský samuraj prakticky nemá konkurenta, na českém trhu je to jedině Lada Niva. Jimny je v terénu k nezastavení, jeho výhodou a zároveň nevýhodou je velikost – pokud potřebujete převážet také větší množství nákladu nebo pohodlně čtveřici cestujících, musíte se poohlédnout po výrazně dražších konkurentech typu Mercedes-Benz třídy G či Land Rover Defender.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1328 ccm, čtyřválec, zážehový |
Max. výkon: | 63 kW (85,6 k) při 6000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 110 Nm při 4100 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 14,1 s |
Nejvyšší rychlost: | 140 km/h |
Průměrná spotřeba: | 7,1 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1060 kg |
Poháněná náprava: | zadní + stálý 4x4, redukce |
Cena základní verze: | 409 900 Kč |
Cena s testovanou motorizací: | 409 900 Kč |