Článek
Subaru Forester, vůz vyráběný od roku 1997, prošel za roky své existence několika proměnami. Z křížence kombíku a SUV se postupně stalo pravověrné SUV, které ale oproti konkurenci vždy dělalo věci jinak, díky čemuž na něj mnozí nedají dopustit. Šestá generace v tom pokračuje, na první pohled ale zaujme především výrazně přepracovanou přídí.
Ta se zbavila ostře řezaných linií, působí elegantněji a přesto dominantně. Forester tak nově zapadá trochu lépe do mainstreamu, současně ale působí i trochu americkým dojmem. Ostatně zámoří je pro automobilku stále klíčovým trhem.
Stále však nechybí tradiční oplastování lemů karoserie, která však z profilu stále působí lehce krabicovitě. V kombinaci se světlou výškou 22 centimetrů ale naznačuje zachovaný důraz na schopnosti mimo zpevněné cesty.

Přední LED světlomety mají solidní výkon i přísvit do zatáček, podběhy mohou vyplňovat litá kola o průměru 18 až 19 palců s decentním designem a vzadu zaujme nápis Forester vyražený do pátých dveří nebo přiznaná koncovka výfuku. Zkrátka žádná zbytečná okázalost či extravagance, ale elegance a důraz na funkčnost.
Stará škola
Podobnou filozofií se přitom designéři evidentně řídili i v kabině, která je v dnešní době vlastně takové příjemné retro. Nenarážíme přitom pouze na kulatý volant s tradičními fyzickými tlačítky, ale především na klasické analogové budíky, doplněné menším informačním displejem. Z kabiny je navíc skvělý výhled prakticky do všech směrů, což dnes bohužel není pravidlem.
Do středu palubní desky je integrován vertikálně orientovaný 11,6palcový displej multimediálního systému, který nijak nezavází ve výhledu. Jeho prostředí je sympaticky jednoduché a chod plynulý, grafika však působí možná až trochu zastarale. To je však otázkou vkusu.
Oceňujeme také ponechání klasických fyzických tlačítek kolem displeje pro řadu funkcí, jako je nastavení teploty, hlasitosti nebo rozmrazení skel. Displej infotainmentu je navíc rozdělen na tři části: v horní najdeme informace o voze, respektive možnost zapnutí režimů X-Mode, střed je věnován obsahu a spodní část pouze ventilaci.
V testované nejvyšší výbavě Touring nabízí vůz kožené čalounění sedadel, které působí nesmírně příjemně. Ostatně pohodlná jsou i samotná sedadla, která nabízí dostatečnou oporu pro celé tělo a elektrické nastavení v mnoha směrech. Vpředu je navíc dostatek prostoru, a to jak pro posádku, tak i pro různé drobnosti.
Zadní sedadla nabízí opět dostatek prostoru, přičemž v nejvyšší výbavě mohou být i vyhřívaná, a díky velkému úhlu otevření zadních dveří se bude nejen pohodlně nastupovat, ale také manipulovat s dětmi či dětskou sedačkou.
Zavazadlový prostor nabízí standardní objem 508 litrů a sympaticky jednoduché tvary, místo pod podlahou ale zabírají baterie hybridního systému, proto zapomeňte na rezervu. Při sklopení zadních opěradel, dělených v poměru 60:40, pak vzniká téměř rovná plocha s délkou bezmála 1,8 metru a objem zavazadlového prostoru vzrůstá na 1731 litrů.
Maskovaná dýchavičnost
Zatímco starší generace modelu Forester nabídly ostré verze s přeplňovanými motory, šestá generace přinesla evoluci pohonného ústrojí e-Boxer – známého již z generace minulé. Papírově je vůz bohužel slabší, kdy výkon dvoulitrového atmosférického čtyřválce s protiběžnými písty klesl na rovných 100 kW, tedy 136 koní.
Nižší výkon by však měl kompenzovat hybridní systém, který se zapojuje aktivněji a důrazněji. O přenos výkonu pohonného ústrojí na systém stálého pohonu všech kol Symmetrical AWD se stará CVT převodovka, která má sedm virtuálních převodů pro řazení pádly pod volantem a nabízí volbu mezi inteligentním a sportovním jízdním režimem.

Subaru Forester stále spoléhá na elektrifikovaný pohon e-Boxer. Dynamika ani spotřeba nejsou nijak ohromující, pohonná jednotka je ale kultivovaná a ve městě potěší příjemným zrychlením.
Díky elektrické asistenci se forester celkem hbitě rozjíždí, jenže poměrně brzy cítíte, jak mu dochází elán. Ostatně to potvrzuje i zrychlení z nuly na 100 km/h za 12,2 sekundy, což je dnes poměrně dost. Dýchavičnost je přitom nejvýraznější na dálnicích, zatímco ve městě a na okreskách se s výkonem dá rozumně pracovat.
Tomu ve velkém pomáhá především skvěle naladěný podvozek, který v kombinaci s nízkým těžištěm motoru typu boxer zajišťuje skvělé chování auta v zatáčkách. Karoserie působí stabilně, příliš se nenaklání a vůz působí až překvapivě obratně. Přitom podvozek skvěle zvládá tlumit i opravdu rozbité silnice a je i dobře odhlučněn.
Silnou stránku pak forester ukazuje i při sjezdu ze zpevněných silnic. Díky kombinaci stálého pohonu všech kol, skvělých nájezdových úhlů, výšky podvozku a vylepšením systému X-Mode, který prvně funguje i při couvání, se auto celkem hravě vyhrabe dál, než si drtivá většina řidičů troufne. Je však potřeba také nepodcenit obutí.
Nejen v terénu se přitom řidiči mohou spolehnout na řadu sofistikovaných asistentů. Vůz například poprvé dostal 360stupňový kamerový systém nebo posílený systém EyeSight s širokoúhlou kamerou, radarem a novými funkcemi.
Navzdory klesajícímu výkonu a elektrické asistenci ale automobilka stále uvádí kombinovanou spotřebu 8,1 litru na 100 kilometrů, což není vůbec daleko od pravdy. Na konci testu, s nejčastějšími cestami po městech a okreskách, přitom palubní počítač ukazoval hodnotu 7,7 litru na 100 kilometrů. Zamrzí ale palivová nádrž o objemu pouze 48 litrů. V kombinaci s reálnou spotřebou tak dojezd není zrovna oslnivý.
Fanoušky si najde
Nové Subaru Forester zvládá působit elegantně i robustně, nabízí příjemně staromilský interiér, dostatek prostoru v kabině a sofistikovaný pohon i podvozek, díky čemuž se dostane dál než většina ostatních SUV. Zamrzí snad jen horší dynamika a menší nádrž, přesto máme pocit, že tyhle drobnosti tradiční zájemce neodradí.
Cena přitom díky zaváděcí nabídce začíná od 985 000 korun, testovaná vrcholná výbava už ale přijde na 1 235 000 korun. Podobně jako jiné japonské značky přitom i Subaru nabízí jednoduchý ceník s pevně rozdělenou výbavou, kde už cena (s výjimkou laku) nemá jak nabobtnat.
| Subaru Forester e-Boxer | |
|---|---|
| Spalovací motor: | 1995 ccm, plochý čtyřválec |
| Max. výkon a točivý moment: | 100 kW (136 k)/ 182 Nm |
| Převodovka: | CVT |
| Poháněná náprava: | 4x4 |
| 0-100 km/h: | 12,2 s |
| Nejvyšší rychlost: | 188 km/h |
| Průměrná spotřeba dle WLTP: | 8,1 l/100 km |
| Objem nádrže: | 48 l |
| Provozní/maximální hmotnost: | 1814/2185 kg |
| Max. hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu: | 1870/750 kg |
| Délka × šířka × výška: | 4670 x 1830 x 1730 mm |
| Základní/maximální objem zavazadelníku: | 508/1731 l |
| Základní cena: | 985 000 Kč |
| Základní cena testovaného provedení: | 1 235 000 Kč |
| Cena testovaného vozu: | 1 247 000 Kč |










