Článek
Když jsme před lety jezdili se slabší variantou, to hlavní co nám scházelo byl výkon. Superb není žádný drobeček a mít v jeho váhové kategorii jen 77 kW bylo ostudné. Auto s tímto motorem sice jelo, ale na dálnici se pokoušet o nějaké výraznější dynamické zrychlení bylo téměř nemožné, zvlášť při plném obsazení.
Ztráta typického znaku
U motoru 1.9 TDI byla vždy typickým znakem "katapultáž" vozu v 1800 ot./min. Tam chytly motoru saze a nevýrazný zátah se skokově změnil na pořádné zrychlení. Po posílení je tato vlastnost ta tam. Superb nám dal pocítit, že změna výkonu se projeví i na přenastavení křivky točivého momentu. Je sice stále cítit místo zabrání turbodmychadla, ale posunulo se kousek na 2000 ot./min a není tak výrazné.
Výkonově je 85 kW na automobil akorát pro klidnou jízdu. Superb není s tímto motorem žádný sporťák. Jeho silnou stránkou je pohodlná jízda na dlouhé tratě. Na dálnici si dá svých 130 km/h a velmi kultivovaně bez přehnaného hluku pracuje pod kapotou. I na předjíždění mu stačí dech, i když je třeba počítat s pomalejšími reakcemi.
Další důležitou vlastností vozu je jeho spotřeba. My vyzkoušeli vůz na opravdu dlouhé trati. V ní byly zastoupeny dálnice, silnice první třídy i města. Zdolávali jsme kopce i jezdili po naprostých rovinách. Dvakrát jsme nulovali počítač a pokaždé vyšla stejná hodnota - ve třech lidech a nákladu si vzalo auto 6,2 l na 100 km. To je opravdu výborná hodnota. Zvlášť nás udivovala dálniční spotřeba při povolené rychlosti, kdy počítač ukazoval okamžitou spotřebu kolem 5,3 l na 100 km.
Na druhou stranu se musíme opět obrátit na Škodu Auto resp. Volkswagen s otázkou, kdy už konečně chtějí zavést common rail místo vstřikování pumpe-düse? Tvrdosti motoru by to jen prospělo.
Rychlá prohlídka
Ačkoli jistě všichni Škodu Superb znáte, přece jen obejdeme vůz kolem dokola a trochu se zamyslíme nad jeho nedostatky i přednostmi. Když byl na trh superb uveden, tak jeho velkou nevýhodou byla jeho karoserie. Kroutila se jako rohlík na každém přejezdu a to nebylo vůbec dobré. Paradoxně vozu prospěla instalace sklápěcích sedaček. Konstruktéři konstrukci vyztužili, takže nyní už je pocit z vozu mnohem lepší.
Velké plus má superb samozřejmě za nabídku prostoru, především na zadních místech. Ani BMW nenabídne tolik místa pro kolena, jako český "vrchol".
A ještě jedna výtka. O designu a jeho přílišném konservatismu nemá smysl hovořit, ale když už je dobrý motor, mohlo by se vylepšit i řazení. Pětistupňová převodovka má příliš měkký chod a dráhy jsou dost nepřesné. Především řazení prvních dvou stupňů bylo leckdy utrpení a naopak jen cvrnknutím prstu se dalo přeřadit z čtyřky na trojku.
| Technické údaje | |
| Škoda Superb 1.9 TDI | |
| Motor | |
| Zdvihový objem | 1896 ccm |
| Max. výkon | 85 kW při 4000 ot./min |
| Max. točivý moment | 250 N.m při 1900 ot./min |
| Spotřeba (l na 100 km) | |
| Město | 7,8 |
| Mimo město | 4,7 |
| Kombinace | 5,8 |
| Výkony | |
| Max. rychlost | 198 km/hod |
| Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 11,7 s |
| Převodovka | |
| pětistupňová manuální | |
| Rozměry a objemy | |
| Délka | 4803 mm |
| Šířka | 1765 mm |
| Výška | 1469 mm |
| Rozvor | 2803 mm |
| Objem zavazadelníku | 480/945 l |
| Provozní hmotnost | 1465 kg |
| Nárazové testy Euro NCAP | |
| Ochrana posádky | 4/5* |
| Ochrana dětí | - * |
| Ochrana chodců | 0/4* |
| Ceny | |
| Základní cena vozu | 619 900 Kč |
| Základní cena motorizace | 673 900 Kč |
| Základní cena výbavy | 818 900 Kč |
* Test probíhal v roce 2003 za původních zkušebních podmínek