Článek
„Nejsem tak bohatý, abych kupoval levné věci,“ ubezpečují se ti, kteří si místo dvou čínských odvážejí z prodejny jeden italský skútr. A místo jedné si pod sedlo medley mohou dát dvě(!) helmy. Piaggio se chlubí rekordním úložným prostorem v kategorii 125 ccm. Jeho osvětlení překvapivě schází. Sedmilitrová nádrž je v přední části u podlahy stroje, což nemá pozitivní dopad jen na prostor pod sedlem, ale i na těžiště, respektive ovladatelnost.
Medley jezdí na osvědčené kombinaci předního šestnáctipalcového a zadního čtrnáctipalcového kola. Díky tomu je odolnější proti nedokonalým silnicím, na kterých často trpí skútry s menšími koly. V této souvislosti připomeňme, že i zadní kolo tu brzdí kotoučová brzda – levnější konkurence se v tomto segmentu často spokojí s bubnem. Brzdový systém je v základu vybavený systémem ABS. Brzdami i jízdním komfortem patří medley k tomu nejlepšímu v segmentu.
Piaggio Medley 125 - pod sedlo se vejdou dvě integrální helmy
Dostal start-stop
Kromě svého vzhledu, velkého úložného prostoru a italského původu láká tento skútr na technologickou vychytávku v podobě stop-start systému. V této kategorii ho představila Honda PCX, kterou jsme měli v testu v roce 2010. [celá zpráva]
Z PCX se od té doby – nejen díky motoru – stal prodejní šlágr, na což výrobce samozřejmě zareagoval jak zvýšením ceny, tak i modelem SH125, který je díky větším kolům přímým konkurentem testovaného Piaggio Medley. [celá zpráva]
Piaggio Medley 125
Zatímco v případě skútrů Honda opravdu nebyl důvod systém stop-start vypínat, protože stroje s ním reagují bryskně, v případě piaggia už to tak jednoznačné není. Respektive, pokud si stop-start necháte zapnutý, bude medley při rozjezdech na světlech ztrácet.
Nejen proti hondám, ale i proti tomu, když budete srovnávat reakce s vypnutým a zapnutým systémem stop-start. Pochopitelně nejde o významné rozdíly. Je to podobné asi jako v boji o spotřebu. Abyste měli představu – Piaggio Medley si podle normy vystačí se 2 litry benzínu na sto kilometrů, Honda SH125i vezme 2,1.
Nový motor, 12 koní
Srdcem testovaného piaggia je zcela nový agregát. Jeho výkon je 9 kW (12 k), což je v kontextu třídy nadprůměr. Ovšem limitem pro řidičské oprávnění A1 je 11 kW. I z toho je jasné, že konstruktérům šlo při vývoji o něco jiného. Zaklínadlem vývoje spalovacích motorů se před časem staly nízké emise – hluku i CO2.
Piaggio Medley 125
Nový čtyřventilový agregát s osmibodovým vstřikováním paliva je samozřejmě chlazený kapalinou. Pro zvýšení účinnosti je chladič v bloku a z boku motoru, inženýři se soustředili i na snižování třecích ztrát. Výsledkem je velmi tichý a klidný chod. Spotřeba byla bohužel v testu podstatně vyšší než udávaná, ovšem jak můžete vidět na fotkách, skútr jsme od dovozce převzali nezajetý.
Segment motocyklů do 125 ccm patří k těm s vůbec nejširší nabídkou. Potenciální zájemci samozřejmě mohou zkusit štěstí s levným čínským strojem, který pořídí už za jednu průměrnou českou měsíční výplatu.
Zkušenější matadoři možná riskovat nepotřebují a raději si zajdou pro skútr k prověřeným výrobcům. Mimochodem, Piaggio je na trhu 130 let. Některé jezdce možná budou lákat výkonnější, sportovnější modely, jiní mohou preferovat ještě víc luxusu a výbavy. Testovaný model Piaggio Medley ale bude mít podle všeho v segmentu velmi silnou pozici.
Piaggio Medley 125
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 124 ccm, čtyřdobý čtyřventilový jednoválec |
Max. výkon: | 9 kW (12 k) při 8250 ot./min. |
Max. točivý moment: | 11,5 Nm/ při 6500 ot./min. |
Průměrná spotřeba: | neudává se |
Pohotovostní hmotnost (EU): | 140 kg |
Cena s testovanou motorizací: | 89 900 Kč |