Článek
Automobilka Kia má momentálně velmi pestrou nabídku vozů, ve které jsou zastoupeny spalovací vozy, různé typy hybridů a v poslední době se výrazně rozrůstá také nabídka elektromobilů. Po vlajkovém modelu EV6 značka představila rodinné SUV s označením EV9, na které v roce 2024 navázal kompaktní crossover EV3.
Elektromobil s kompaktními rozměry na délku měří jen 4,3 metru, přitom díky jeho výraznému designu nelze přehlédnout. Designéři vycházeli ze stylu modelu EV9, takže i menší „trojka“ sází na hranatější tvary a jednoduché geometrické linie.
Totéž platí pro design světel, standardně Full LED, jejichž podpis je oproti větší devítce upraven, údajně by měly připomínat motiv hvězdné mapy a nabízí skvělý výkon. Z profilu vynikají elegantní linie střechy a příjemné je i decentní oplastování podběhů, které nepůsobí zbytečně odvážně.
Testovaná výbava GT-Line sází na sportovnější design, což podtrhuje odlišné tvarování nárazníků i nástavců prahů. Podběhy pak namísto standardních 17“ litých kol vyplňují kola s velmi specifickým GT designem a průměrem 19 palců.
Nečekaně vzdušný
Zatímco zvenku vypadá EV3 poměrně kompaktně, rozvor 2680 mm naznačuje, jak důležitou roli hraje vnitřní prostor. Po usednutí za volant tak působí až nečekaně vzdušným dojmem, což umocňuje i jednoduchá ergonomie. Při volbě materiálů se značka zaměřila na recyklaci a udržitelnost, vše je ale na dotyk příjemné a zpracování působí kvalitně.
Standardem je dvouramenný volant, GT-Line ovšem přidává třetí rameno, u kterého je integrován volič jízdních režimů. Volant je nahoře i dole zploštělý, má ale příjemně silný věnec a přehledné uspořádání tlačítek.
Dominantou elegantně jednoduché palubní desky je panel tvořený dvojicí 12,3palcových obrazovek přístrojového štítu a infotainmentu, mezi kterými je 5,3“ obrazovka systému ventilace. Malý displej uprostřed ale často zakrývá volant, takže působí lehce zbytečně. Teplotu a intenzitu ventilace lze navíc upravit tlačítky pod výdechy ventilace v palubní desce.
Přístrojový štít i infotainment mají svižný chod, příjemnou grafiku a snadno se v jejich menu orientuje. Infotainment je navíc doplněn o panel s kapacitními tlačítky rychlého přístupu.
Ještě působivější je ale způsob, jakým EV3 pracuje s prostorem. Středová konzola v podlaze pojme drobnosti, pití a klidně i menší batoh, zatímco loketní opěrka pak nabízí výsuvný stolek a integrovaná tlačítka. Přední sedadla jsou velmi pohodlná, nabízí sklopenou relaxační polohu a originální jsou i síťované opěrky hlavy.
Spoustu prostoru pak EV3 nabízí i zadním cestujícím, kterým se navíc bude i pohodlně nastupovat. Klika zadních dveří je originálně skryta u zadního sloupku, umístěna je však poměrně vysoko.

Pod kapotou s plynovými vzpěrami je praktický box, do kterého se vejdou například nabíjecí kabely.
Neméně působivý je i zavazadelník o objemu 460 litrů, nabízející snadno využitelné tvary a dvojité dno s organizérem i možnost srovnat podlahu do roviny se sklopenými opěradly, čímž objem vzrůstá na 1251 litrů. Vpředu pod kapotou je navíc menší schránka o objemu 25 litrů, kam se snadno vejdou alespoň nabíjecí kabely.
Živě (nejen) do města
Kia EV3 se nabízí vždy s jedním elektromotorem, posílajícím na přední kola 204 koní (150 kW) a točivý moment 283 Nm. K dispozici jsou ale dvě velikosti lithium-ion baterie, základní nabízí kapacitu 58,3 kWh, verze s prodlouženým dojezdem pak 81,4 kWh.
Testovaná verze GT-Line je dostupná pouze s větší baterií, jejíž přidaná hmotnost nepatrně zhoršuje zrychlení z nuly na 100 km/h ze 7,5 na 7,9 sekundy (na 19“ kolech), kompaktní EV3 ale i tak působí velmi živě, což oceníte jak při svižných manévrech ve městě, tak při potřebě předjíždění ve vyšších rychlostech. Maximem je přitom vždy 170 km/h.
Větší baterie ovšem znamená kombinovaný dojezd až 605 kilometrů (dle WLTP), ovšem na menších kolech. Na obutých devatenáctkách se bavíme o papírových 563 km, respektive 737 v městském režimu. Spotřeba 16,2 kWh/100 km přitom rozhodně není nedosažitelná, během týdenního testování jsme se ale pohybovali spíše v rozmezí 16,5 až 17,5 kWh/100 km.
Technickým základem modelu EV3 je opět platforma E-GMP, ovšem s 400V architekturou. Nabíjení maximem 135 kW je tak pomalejší než u modelů EV6 a EV9, značka ovšem doporučuje využívat stojany s výkonem minimálně 150 kW. Nabití z 10 na 80 procent kapacity by pak mělo být otázkou 31 minut.
Zajímavostí je navíc podpora V2L, kdy lze pomocí dodávaného konektoru nabíjet z vozu různé spotřebiče, čímž se EV3 stává pojízdnou powerbankou.
Samotná jízda s EV3 je pak po všech stránkách především pohodlná a odpočinková. Tlumiče dobře filtrují většinu nerovností, zatímco v zatáčkách působí vůz i díky nižšímu těžišti stabilně. Řízení je spíše lehčí, což oceníte především ve městě, zatímco odhlučnění je kvalitní. Problém tak nejsou ani svižnější přesuny po dálnicích.
Velmi příjemná je pak možnost nastavení intenzity rekuperace pádly pod volantem, stejně jako možnost ovládání jedním pedálem, kdy vůz začne po sundání nohy z akcelerátoru důrazněji brzdit. Sžívání s vozem a jeho ovládáním je navíc velmi příjemné a rychlé.
Jediný do rodiny?
Na elektromobily, zejména kompaktní crossovery, se často hledí jako na druhé auto do domácnosti. Kia EV3 ovšem ukazuje, že díky své prostornosti, kultivovanosti a dojezdu je schopna zvládnout i roli jediného vozu v rodině. Za to si ale Kia ještě stále nechá zaplatit.
I při současném zvýhodnění startuje základní verze od 849 980 Kč, model s prodlouženým dojezdem zákazníci pořídí od 974 980 Kč a testovaná verze GT-Line přijde minimálně na 1 199 980 korun. Namísto sportovnosti bychom ale upřednostnili lepší parametry nižších výbav s větší baterií.
Kia EV3 GT-Line | |
---|---|
Pohon: | Elektromotor, pohon předních kol |
Nejvyšší výkon/točivý moment: | 150 kW (204k)/283 Nm |
0–100 km/h: | 7,9 s (19“ kola) |
Nejvyšší rychlost: | 170 km/h |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP: | 16,2 kWh/100 km (19" kola) |
Dojezd v kombinovaném režimu na jedno nabití dle WLTP: | 563 km (19“ kola) |
Baterie: | 81,4 kWh, využitelných 78 kWh |
Délka × šířka × výška: | 4310 x 1850 x 1570 mm |
Pohotovostní/maximální hmotnost: | 1810-1930/2355 kg |
Základní objem zavazadelníku: | 460/1251 l |
Základní cena modelu: | 849 980 Kč |
Základní cena testované verze: | 1 199 980 Kč |
Cena testovaného vozu: | 1 299 980 Kč |