Článek
Výkonný viceprezident společnosti Kia Ted Lee v rozhovoru pro magazín Autocar vysvětlil, proč značka chce vyrábět i něco jiného než crossovery. V Evropě podle něj stále existuje značná poptávka po kompaktních vozech tradičních typů. „Stále je zde velký potenciál pro hatchbacky,“ uvedl.
Plány automobilky zahrnují uvedení zcela nových rodinných hatchbacků a prvním z nich bude elektrická EV4, která získá historický význam jako první elektromobil značky Kia vyráběný přímo na evropském kontinentu, konkrétně na Slovensku. Jeho prodej má na některých evropských trzích začít už v říjnu tohoto roku. K dispozici má být také sedan, který se ale bude do Evropy dovážet z továrny v Jižní Koreji.
K elektrickému EV4 se přidá spalovací hatchback K4, jehož podoba byla odhalena na nedávném autosalonu v New Yorku. Tento vůz postupně nahradí současný model Ceed. Zatímco EV4 převezme výrobní linku po ceedu na Slovensku, K4 bude putovat do Evropy z mexického závodu značky. Automobilka také pravděpodobně rozšíří portfolio K4 o verzi kombi, což by znamenalo tři karosářské varianty v nabídce.
Ted Lee má v současnosti na starosti koordinaci celosvětových aktivit firmy mimo domovský korejský trh. Evropské prodeje automobilky sice v loňském roce mírně oslabily v meziročním srovnání, ale od roku 2020 zaznamenaly růst překračující 30 procent. Na českém trhu loni Kia prodala necelých 11 tisíc aut, o 6 % méně než v roce 2023.
Rostoucí konkurenční tlak ze strany čínských výrobců vytváří podle Leeho obtížné podmínky na evropském trhu. Kia proto plánuje posílení svých konkurenčních výhod prostřednictvím zlepšení poprodejních služeb, optimalizace dodávek náhradních dílů a zdokonalení celkové zákaznické zkušenosti.
Automobilka se rozhodla nevstupovat do cenových bojů s novými konkurenty a nebude prosazovat agresivní prodejní strategie. Místo toho se zaměří na udržení hodnoty vozidel, kterou považuje za klíčový faktor „udržitelného růstu“ značky.
Lee popisuje firemní filozofii jako „strategii tažné poptávky“, kdy se vozidla nevytlačují k dealerům a zákazníkům za snížené ceny, ale vyrábějí se a prodávají podle skutečné poptávky. Tento model označuje za „zdravý cyklus“ a upozorňuje na jeho náročnost: „Může to znít velmi jednoduše, ale ve skutečnosti to vyžaduje velmi silné odhodlání a smysl pro principy.“