Článek
Značka Dacia se v posledních letech dokázala vypracovat z výrobce laciných vozů, které omlouvaly nedostatky cenou, v producenta populárních modelů, které lákají na fantastický poměr ceny a výkonu. S tím navíc souvisí i výrazná změna v prezentaci značky, kterou již v roce 2021 předznamenával koncept Dacia Bigster.
Robustní
Ten naznačil nejen budoucí vzhled nových modelů, zejména tedy Dacie Duster, ale také příchod většího rodinného SUV. Jméno nakonec zůstalo věrné konceptu a jeho premiéra se uskutečnila na podzim roku 2024.
Bigster sdílí s dusterem platformu CMF-B i řadu designových prvků, zejména robustní příď. Má však prodloužený rozvor a jeho 4570 mm dlouhá karoserie je delší o 227 mm. Hlavní rozdíl je patrný v zadní části vozu, tedy od D-sloupku, Bigster ovšem nabídne také větší kola - o průměru až 19 palců.
Z designových prvků stojí za zmínku především mohutně působící příď s vysokou kapotou, vystouplé blatníky nebo klika zadních dveří, umístěná poměrně vysoko u sloupku. Plastové lemy karoserie, vyrobené z recyklovaných materiálů, podtrhují nebojácný charakter, příčníky integrované u vyšších výbav do střešních nosičů pak zase připomínají důraz značky na praktičnost.
Chytře objemný
Kabina svým vzhledem i masivním použitím tvrdých plastů nepřekvapivě připomíná model Duster, to však není výtka. V posádce totiž vyvolává dojem robustnosti a odolnosti, přitom ale díky moderní výbavě nepůsobí zastarale. Dacia navíc interiér oživuje světle šedými dekory, které v testované výbavě Extreme doplňují detaily v barvě mědi.
Před řidičem je digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 7 až 10 palců, z palubní desky pak vystupuje 10“ obrazovka infotainmentu. Systém nabízí specifickou grafiku, která se nesnaží okouzlit efekty, ale přesvědčí funkčností, plynulostí i nabídkou informací. Infotainment podporuje bezdrátovou konektivitu a praktický je i vedle umístěný držák na mobil.
Potěší rovněž samostatný panel ventilace, která může být poprvé u značky dvouzónová, částečně elektrické nastavení sedadla řidiče (opět poprvé) nebo tlačítko pro rychlé přepnutí asistenčních systémů dle předdefinovaných požadavků řidiče. Zajímavým detailem jsou pak i body rozmístěné různě po kabině, připravené na instalaci unikátního příslušenství.
Po stránce prostoru pak není Dacii Bigster téměř co vyčítat. Vpředu i vzadu je místa víc než dost, nastupování je pohodlné a zavazadelník (poprvé s elektrickým otvíráním) nabízí objem 629/1 929 litrů, snadno využitelný prostor i možnost připlatit si rezervu. Zadní opěradla jsou sklopná v poměru 40:20:40, přičemž prostřední může suplovat loketní opěrku, včetně držáků na telefon.
Dacia Bigster tak působí jako promyšlené auto, které nabízí opravdu spoustu místa a praktičnosti. V závislosti na výbavě ale dokáže nabídnout i příjemný prostor, ve kterém si dokážete užít i delší cesty. Nabídka příslušenství navíc obsahuje i obytnou vestavbu, a tak v kombinaci se střešním oknem můžete usínat s nebem nad hlavou.
Čtyřkolka od základu
Bigster nabízí několik motorizací, včetně full-hybridní a spalující LPG, přičemž většina posílá výkon na přední nápravu. Již od základu je však v nabídce i motorizace mild hybrid 130 4×4, pohánějící všechna kola, kterou jsme si vyzkoušeli.
Jejím základem je mild-hybridní 1,2litrový tříválec, tvořící většinu nabídky, jeho výkon je však omezen na 130 koní (namísto 140). Ve srovnání s ostatními motorizacemi má horší dynamiku (z 0 na 100 km/h za 11,2 sekundy), přináší ale výrazně lepší průchodnost terénem.

Dacia Bigster si troufne i na lehčí terén, vyloženě terénní automobil to však není.
Primárně jsou poháněna přední kola, zadní nápravu si vůz připojuje podle aktuální potřeby. K dispozici je však o volič jízdních režimů Terrain Control, umožňující i pevně uzavřít rozdělení točivého momentu mezi nápravami v poměru 50:50, a to zhruba do rychlosti 40 km/h.
Bigster samozřejmě není pravověrným offroadem, zkrácením prvního rychlostního stupně převodovky se však snaží kompenzovat absenci redukce. Potěší také slušnými nájezdovými úhly (24/29 stupňů) a solidní světlou výškou 219 mm, díky které nezůstane viset v prvních kolejích. Čtyřkolka navíc standardně obouvá celoroční pneumatiky M+S.
Raději zvolna
Dvanáctistovka pod kapotou 1,5tunového SUV je přitom jasným náznakem, že bigster není stavěn pro dynamickou jízdu. Zatímco v nízkých otáčkách motor nejeví mnoho vůle k životu, ačkoliv by mu zde měl pomáhat 48V mild-hybridní systém, ve vysokých otáčkách roste spíš hluk než dynamika.
Motor tak předvádí nejlepší výkony ve středním pásmu otáčkoměru a pro pohodovou jízdu je třeba častěji řadit. Páka šestistupňové převodovky se přitom v kulise pohybuje poměrně lehce, místy však bylo cítit, že její chod není zcela plynulý a lehce zadrhává.
Podvozek je naladěn především komfortně, což oceníte na horších silnicích, naopak při prudkých změnách směru se umí až nepříjemně zhoupnout a naklánět. Odhlučnění kabiny je pak při běžných rychlostech na českých silnicích naprosto dostačující.
Při poklidném tempu se přitom bigster umí odvděčit nejen kultivovaným projevem, ale také příjemnou spotřebou, která se v průměru pohybovala kolem 6,5 l/100 km. S trochou snahy se však lze dostat i pod 6 l/100 km.
Skvělá nabídka
Tradičně nejsilnější kartou značky Dacia je však poměr výkon/cena, který je i v tomto případě zkrátka nedostižný. Základ startuje od ceny 549 900 Kč, čtyřkolku pak zákazníci pořídí již od 607 900 Kč. Automobilka přitom nabízí čtyři výbavové stupně a řadu praktických paketů, díky kterým si lze výbavu uzpůsobit na míru. Není tak příliš těžké bigsteru některé drobné nedostatky odpustit.

Dvanáctistovce pod kapotou vyhovuje spíše poklidné tempo, nejlépe funguje ve středních otáčkách.
Dacia Bigster 4x4 | |
---|---|
Spalovací motor: | 1618 ccm, přeplňovaný tříválec |
Max. výkon a točivý moment: | 96 kW (130 k)/230 Nm |
Převodovka: | 6 st. manuální |
Poháněná náprava: | 4x4 |
0-100 km/h: | 11,2 s |
Nejvyšší rychlost: | 180 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 6,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže: | 55 l |
Provozní/maximální hmotnost: | 1428-1515/1970 |
Délka × šířka × výška: | 4570 x 1813 x 1706 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 629/1929 l |
Základní cena: | 607 900 Kč |
Základní cena testovaného provedení: | 691 900 Kč |
Cena testovaného vozu: | 746 300 Kč |