Hlavní obsah

Test Dacie Bigster 4×4: Rodinné SUV do nepohody

6:07
6:07

Poslechněte si tento článek

Vlajkový model značky Dacia, rodinné SUV Dacia Bigster, nabízí známou techniku v podstatně větším balení, do kterého značka přimíchala i několik novinek. Především ale nabízí skvělý poměr ceny a výkonu.

Foto: Petr Horník, Novinky

Dacia Bigster

Článek

Značka Dacia se v posledních letech dokázala vypracovat z výrobce laciných vozů, které omlouvaly nedostatky cenou, v producenta populárních modelů, které lákají na fantastický poměr ceny a výkonu. S tím navíc souvisí i výrazná změna v prezentaci značky, kterou již v roce 2021 předznamenával koncept Dacia Bigster.

Robustní

Ten naznačil nejen budoucí vzhled nových modelů, zejména tedy Dacie Duster, ale také příchod většího rodinného SUV. Jméno nakonec zůstalo věrné konceptu a jeho premiéra se uskutečnila na podzim roku 2024.

Bigster sdílí s dusterem platformu CMF-B i řadu designových prvků, zejména robustní příď. Má však prodloužený rozvor a jeho 4570 mm dlouhá karoserie je delší o 227 mm. Hlavní rozdíl je patrný v zadní části vozu, tedy od D-sloupku, Bigster ovšem nabídne také větší kola - o průměru až 19 palců.

Z designových prvků stojí za zmínku především mohutně působící příď s vysokou kapotou, vystouplé blatníky nebo klika zadních dveří, umístěná poměrně vysoko u sloupku. Plastové lemy karoserie, vyrobené z recyklovaných materiálů, podtrhují nebojácný charakter, příčníky integrované u vyšších výbav do střešních nosičů pak zase připomínají důraz značky na praktičnost.

Chytře objemný

Kabina svým vzhledem i masivním použitím tvrdých plastů nepřekvapivě připomíná model Duster, to však není výtka. V posádce totiž vyvolává dojem robustnosti a odolnosti, přitom ale díky moderní výbavě nepůsobí zastarale. Dacia navíc interiér oživuje světle šedými dekory, které v testované výbavě Extreme doplňují detaily v barvě mědi.

Před řidičem je digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 7 až 10 palců, z palubní desky pak vystupuje 10“ obrazovka infotainmentu. Systém nabízí specifickou grafiku, která se nesnaží okouzlit efekty, ale přesvědčí funkčností, plynulostí i nabídkou informací. Infotainment podporuje bezdrátovou konektivitu a praktický je i vedle umístěný držák na mobil.

Potěší rovněž samostatný panel ventilace, která může být poprvé u značky dvouzónová, částečně elektrické nastavení sedadla řidiče (opět poprvé) nebo tlačítko pro rychlé přepnutí asistenčních systémů dle předdefinovaných požadavků řidiče. Zajímavým detailem jsou pak i body rozmístěné různě po kabině, připravené na instalaci unikátního příslušenství.

Po stránce prostoru pak není Dacii Bigster téměř co vyčítat. Vpředu i vzadu je místa víc než dost, nastupování je pohodlné a zavazadelník (poprvé s elektrickým otvíráním) nabízí objem 629/1 929 litrů, snadno využitelný prostor i možnost připlatit si rezervu. Zadní opěradla jsou sklopná v poměru 40:20:40, přičemž prostřední může suplovat loketní opěrku, včetně držáků na telefon.

Dacia Bigster tak působí jako promyšlené auto, které nabízí opravdu spoustu místa a praktičnosti. V závislosti na výbavě ale dokáže nabídnout i příjemný prostor, ve kterém si dokážete užít i delší cesty. Nabídka příslušenství navíc obsahuje i obytnou vestavbu, a tak v kombinaci se střešním oknem můžete usínat s nebem nad hlavou.

Čtyřkolka od základu

Bigster nabízí několik motorizací, včetně full-hybridní a spalující LPG, přičemž většina posílá výkon na přední nápravu. Již od základu je však v nabídce i motorizace mild hybrid 130 4×4, pohánějící všechna kola, kterou jsme si vyzkoušeli.

Jejím základem je mild-hybridní 1,2litrový tříválec, tvořící většinu nabídky, jeho výkon je však omezen na 130 koní (namísto 140). Ve srovnání s ostatními motorizacemi má horší dynamiku (z 0 na 100 km/h za 11,2 sekundy), přináší ale výrazně lepší průchodnost terénem.

Foto: Petr Horník, Novinky

Dacia Bigster si troufne i na lehčí terén, vyloženě terénní automobil to však není.

Primárně jsou poháněna přední kola, zadní nápravu si vůz připojuje podle aktuální potřeby. K dispozici je však o volič jízdních režimů Terrain Control, umožňující i pevně uzavřít rozdělení točivého momentu mezi nápravami v poměru 50:50, a to zhruba do rychlosti 40 km/h.

Bigster samozřejmě není pravověrným offroadem, zkrácením prvního rychlostního stupně převodovky se však snaží kompenzovat absenci redukce. Potěší také slušnými nájezdovými úhly (24/29 stupňů) a solidní světlou výškou 219 mm, díky které nezůstane viset v prvních kolejích. Čtyřkolka navíc standardně obouvá celoroční pneumatiky M+S.

Raději zvolna

Dvanáctistovka pod kapotou 1,5tunového SUV je přitom jasným náznakem, že bigster není stavěn pro dynamickou jízdu. Zatímco v nízkých otáčkách motor nejeví mnoho vůle k životu, ačkoliv by mu zde měl pomáhat 48V mild-hybridní systém, ve vysokých otáčkách roste spíš hluk než dynamika.

Motor tak předvádí nejlepší výkony ve středním pásmu otáčkoměru a pro pohodovou jízdu je třeba častěji řadit. Páka šestistupňové převodovky se přitom v kulise pohybuje poměrně lehce, místy však bylo cítit, že její chod není zcela plynulý a lehce zadrhává.

Podvozek je naladěn především komfortně, což oceníte na horších silnicích, naopak při prudkých změnách směru se umí až nepříjemně zhoupnout a naklánět. Odhlučnění kabiny je pak při běžných rychlostech na českých silnicích naprosto dostačující.

Při poklidném tempu se přitom bigster umí odvděčit nejen kultivovaným projevem, ale také příjemnou spotřebou, která se v průměru pohybovala kolem 6,5 l/100 km. S trochou snahy se však lze dostat i pod 6 l/100 km.

Skvělá nabídka

Tradičně nejsilnější kartou značky Dacia je však poměr výkon/cena, který je i v tomto případě zkrátka nedostižný. Základ startuje od ceny 549 900 Kč, čtyřkolku pak zákazníci pořídí již od 607 900 Kč. Automobilka přitom nabízí čtyři výbavové stupně a řadu praktických paketů, díky kterým si lze výbavu uzpůsobit na míru. Není tak příliš těžké bigsteru některé drobné nedostatky odpustit.

Foto: Petr Horník, Novinky

Dvanáctistovce pod kapotou vyhovuje spíše poklidné tempo, nejlépe funguje ve středních otáčkách.

Dacia Bigster 4x4
Spalovací motor:1618 ccm, přeplňovaný tříválec
Max. výkon a točivý moment:96 kW (130 k)/230 Nm
Převodovka:6 st. manuální
Poháněná náprava:4x4
0-100 km/h:11,2 s
Nejvyšší rychlost:180 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:6,1 l/100 km
Objem palivové nádrže:55 l
Provozní/maximální hmotnost:1428-1515/1970
Délka × šířka × výška:4570 x 1813 x 1706 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:629/1929 l
Základní cena:607 900 Kč
Základní cena testovaného provedení:691 900 Kč
Cena testovaného vozu:746 300 Kč
Související témata:

Výběr článků

Načítám