Hlavní obsah

Automobilky Seat a Cupra se po dvou letech vrátily do zisku, loni firma vyrobila 481 tisíc aut

Loňský obrat firmy Seat S.A. byl druhý největší v její historii. V elektromobilitě má přednost Cupra, Seat se má soustředit na mikromobilitu, uvedl šéf Wayne Griffiths.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Seat (ilustrační foto)

Článek

Výroční tisková konference automobilek Seat a Cupra odhalila, že se firma po ztrátových letech 2020 a 2021 vrátila k zisku. Z obratu 10,5 miliard eur (250,37 miliardy korun), který je pro firmu Seat S.A. druhý nejvyšší v historii, měla zisk 68 milionů eur (1,62 miliardy korun) po jednorázové restrukturalizační investici ve výši 293 milionů eur (6,97 miliardy korun).

Za dobré výsledky je odpovědná zejména značka Cupra, na kterou se firma v loňském roce podle generálního ředitele Wayna Griffithse soustředila kvůli jejím vyšším maržím. Meziročně zaznamenala 93procentní nárůst a prodala téměř 153 tisíc aut.

Trhem číslo bylo pro značku Německo, následované Velkou Británií a Španělskem. Za zmínku stojí také spuštění prodejů v Austrálii a Chile, které proběhlo v loňském roce; na mexickém trhu byla automobilka už dříve.

Cupra Formentor VZ5 skrývá starosvětskou i supermoderní techniku. Podívali jsme se jí na zoubek

AutoMoto

Seat na tom byl hůř, kvůli nedostatku polovodičů, s jejichž dodávkami firma patrně upřednostnila Cupru, meziročně klesl o 41 procent. Celkový počet prodaných aut obou značek za rok 2022 je 480 900 kusů a nejprodávanějším modelem je malý crossover Seat Arona.

Podle výkonného viceprezidenta pro oblast financí Davida Powelse firma loni investovala 654 milionů eur (15,59 miliardy korun) do vývoje a výzkumu, což je o 14 milionů eur více než v roce 2021. Řekl také, že se o 18 procent zlepšila tržba na jeden vůz, a to na 19 920 eur (475 tisíc korun) – zejména díky značce Cupra.

Co firma plánuje na letošní rok? Cupra má tvořit ještě větší část obratu než loni, a to přes polovinu. Vedení také zvažuje vstup značky na severoamerický trh. „Myslíme si, že Američané by si oblíbili design a výkony Cupry,“ řekl Griffiths na tiskové konferenci.

Vbrzku má také proběhnout premiéra modelu Tavascan, který se dostane spolu s modelem Terramar na trh příští rok. Malý elektromobil, který vznikne z konceptu Urban Rebel, má přijít v roce 2025 s jiným jménem.

Test Cupry Born e-Boost: Příjemné elektro s nádechem sportovnosti

Testy

Objevily se spekulace, že to jméno bude odkazovat na Barcelonu, podobně jako tomu je u modelu Born. „Je řada dalších sousedství v Barceloně, na která bychom se mohli podívat. Počkejte na barcelonský autosalon, možná tam něco oznámíme,“ vyhnul se jednoznačné odpovědi Griffiths.

Komentoval rovněž plány Evropské unie na zavedení emisní normy Euro 7. Pokud by byla zavedena tak, jak zní současný návrh, měla by podle něj velký dopad na současnou výrobu malých aut.

Automobilka Seat letos elektromobil nedostane, a ani příští rok. Podle Griffithse nemohou být obě značky elektrifikovány současně a nyní se firma soustředí na Cupru. „Myslím si, že idea, že se obě značky budou doplňovat a budou na trhu současně, zejména v této přechodové fázi, dává dobrý smysl,“ řekl.

Seat se má soustředit na mikromobilitu, kterou už nakousl podznačkou Mó. Ta zatím produkuje jednostopé dopravní prostředky, jako jsou elektrokoloběžky, ovšem chystá i městskou čtyřkolku, předznamenanou konceptem Minimó.

Cupra je úspěšná, ale Seat k zániku nespěje, říká předseda představenstva

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám