Hlavní obsah

Auta pošlou lepší informace o nehodě. V Česku začne fungovat systém eCall nové generace

Od ledna příštího roku bude tísňová linka 112 přijímat hlášení nejen ze stávajících systémů palubního zařízení vozidel eCall, ale i z jeho modernější verze, nazvané eCall nové generace.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Systém, kterým musí být v Evropě vybavená všechna nová auta, dokáže při dopravní nehodě autonomně zavolat na tísňovou linku 112, kam zašle i základní informace o místě a času nehody či druhu vozidla. Záchranářům to umožňuje rychleji vyhodnotit situaci na místě a vyslat pomoc.

Systém eCall je podle hasičů přínosný zejména v případech, kdy jsou lidé ve vozidle v šoku, neznají svou přesnou polohu, nejsou schopni ji sdělit nebo použít mobilní telefon. Na základě jeho aktivace linka 112 přijala za loňský rok víc než 2090 událostí, letos do poloviny prosince jich bylo už téměř 3600, uvedla mluvčí hasičů.

Takzvaný eCall nové generace využívá modernější způsob přenosu hlasu a dat přes mobilní sítě, což zajišťuje vyšší spolehlivost i přesnější určení polohy. Také to umožní využívání některých pokročilých funkcí. Například přesné určení polohy prostřednictvím technologie AML (Advanced Mobile Location).

„Oba typy eCall budeme na tísňové lince 112 přijímat souběžně, a to po dobu, kdy budou mobilní sítě přenos standardního eCall podporovat,“ uvedla mluvčí Hasičského záchranného sboru ČR Klára Ochmanová.

Hasiči nejen v této věci dlouhodobě spolupracují s mobilními operátory a jsou také v kontaktu s Českým telekomunikačním úřadem jako regulačním a kontrolním orgánem v oblasti elektronických komunikací.

Službu eCall lze aktivovat manuálním stisknutím tlačítka, zároveň se při vážné dopravní nehodě aktivuje automaticky sama a spojí vozidlo s tísňovou linkou 112. K operátorům se okamžitě dostanou údaje, jako je přesné místo a čas nehody, druh vozidla nebo směr jízdy. První generace začala v Česku fungovat už v dubnu roku 2018.

Související témata:

Výběr článků

Načítám