Hlavní obsah

Audi jedou v hliníku

Novinky, Jaroslav Šimek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Už čtvrtmilióntý vůz s hliníkovou karosérií nedávno vyjel ze závodu automobilky Audi v Neckarsulmu. Jubilantem se stalo luxusní Audi A8 4,0 TDI.

Foto: harlekyn.cz

Filumena Marturano

Článek

Automobilka Audi začala s výrazným využíváním hliníku ve velkosériové produkci už před přibližně deseti lety. Obrovský zájem odborníků i nejširší veřejnosti vzbudil svého času koncept vozu s prostorovým hliníkovým rámem ASF (Audi Space Frame), který byl předobrazem luxusní limuzíny Audi A8, představené na ženevském autosalonu v roce 1994.

Později dostalo hliníkovou karosérii i kompaktní Audi A2 a samozřejmě i poměrně nedávno představené Audi A8 nové generace. Dosud bylo vyrobeno více než 117 000 vozů Audi A8 a 133 000 vozů Audi A2. Svými inovativními koncepcemi a intenzivním využíváním hliníku v konstrukci nových modelů je Audi skutečným lídrem ve vývoji moderních automobilů.

Modely Audi A2 a Audi A8 získaly na čtyři desítky nejrůznějších cen a vyznamenání od renomovaných institucí i médií. "Lehké automobily využívající hliník a stavěné podle nejmodernějších konstrukčních metod jsou budoucností automobilového průmyslu," tvrdí Otto Lindner, ředitel závodu Audi v Neckarsulmu.

Snaha o neustálé snižování hmotnosti automobilů je pro Audi dlouholetou výzvou. Už více než dvacet let se Audi věnuje intenzívnímu výzkumu chování hliníku v nejrůznějších zátěžových stavech. Dnes je Audi ve znalostech chování hliníku celosvětově uznávaným expertem. "Máme asi pětiletý náskok před konkurencí," tvrdí Heinrich Timm, šéf centra vývoje lehkých konstrukcí závodu v Neckarsulmu a dodává: "Systematické využívání lehkých materiálů v konstrukci automobilů vede ke zřetelnému snížení spotřeby a zvýšení cestovního komfortu, dynamiky i bezpečnosti. Pro hliník hovoří jeho snadná recyklace."

Automobilka Audi představila studii s hliníkovou karosérií postavenou na základě modelu Audi 100 až na autosalonu v Hannoveru v roce 1985. Audi však nejde pouze cestou prosté záměny těžší oceli lehčím hliníkem. Převratným krokem bylo představení prototypu s prostorovým hliníkovým rámem ASF a integrovanými velkoplošnými hliníkovými panely, které přebírají nosnou funkci. Jednotlivé segmenty rámu ASF, vyrobené metodou protlačování, jsou pospojovány odlévanými komponenty.

Pro výrobu svých hliníkových modelů zavedla automobilka Audi postupně celou řadu unikátních technologií a začala využívat do té doby neobvyklé materiály.

Reklama

Související témata:

Související články

Be BOP a BE Bop: dvě kapky od Renaultu

Dvě různé a přece velmi podobné interpretace kompaktního MPV vozu představí v září na Mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu francouzská automobilka Renault....

Nový pilíř automobilky Seat

Na šedesátém ročníku autosalonu Frankfurt Motor Show bude představen nový počin španělské automobilky Seat. Model Altea Prototipo mají na svědomí lidé...

Luxus v malém z Itálie

Italská automobilka Lancia oznámila uvedení inovovaného hitu Lancia Ypsilon, kterého se od roku 1985 prodalo víc než 1,8 miliónu kusů. Poprvé se nový...

Výběr článků

Načítám