Hlavní obsah

Aston Martin vrací tlačítka do kabiny podle „faktoru naštvanosti“

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Britský výrobce prémiových automobilů se pomalu vrací k tradičním tlačítkům, o jejichž umisťování na palubní desku a středovou konzoli rozhoduje nevšední metoda.

Foto: Aston Martin

Aston Martin Vantage 2024

Článek

V posledních letech jsme svědky trendu, kdy automobilky umisťují většinu ovládacích prvků do dotykových obrazovek. Řešení, které přináší čistší kabinu, jednoduší výrobu a sráží náklady na navrhování a výrobu tlačítek, má ovšem i své stinné stránky. Spoustu ovládacích prvků totiž musíte komplikovaně hledat, což rozptyluje od řízení a kazí zážitek z jízdy.

Když ovšem automobilka Aston Martin představila nový model Vantage, všechny překvapila jeho středovou konzolí, na které je přes dvacet fyzických ovladačů. Nechybí mezi nimi ovládání hlasitosti médií, teploty ventilace, rychlosti větráku atd. Tlačítka přitom doplňují nový displej moderního infotainmentu.

Nový Aston Martin Vantage nabízí 665 koní a slibuje ještě lepší zážitek z jízdy

AutoMoto

Přítomnost nezvykle velkého množství tlačítek v kabině pak během rozhovoru pro australský web CarExpert přiblížil Miles Nurnberger, šéf designového oddělení automobilky Aston Martin. O tom, které funkce budou mít vlastní tlačítko, totiž rozhodoval tzv. „faktor naštvanosti“.

Jeho hledání probíhalo tak, že malá skupinka pracovníků usedla za volant různých automobilů, jezdila s nimi a ukládala si poznámky o svých pocitech, pokud některá z požadovaných funkcí nebyla okamžitě k dispozici. Poté skupinka své poznatky sdílela s širším týmem automobilky, který tomu uzpůsobil navrhování kabiny.

Jako příklad lze uvést třeba klasické fyzické ovladače pro nastavení sedadel. Mnozí řidiči totiž automobilce sdělili, že si běžně upravují nastavení sedadla podle aktuálního stylu jízdy. Tedy pokud si například užívají vyhlídkovou jízdu nebo jedou sportovně.

„To je právě ten faktor naštvanosti. Když to chcete, chcete to okamžitě,“ uvedl Nurnberger. „Pokud chcete zvýšit a snížit hlasitost nebo teplotu - ve chvíli, kdy musíte jít do obrazovky a klepnout na teplotu, ztratili jste zákazníka. Přišli jste o zážitek,“ dodal.

Právě zážitek se pak stal pro automobilku a její designéry klíčovým slovem. „V posledních pěti letech jsme začali navrhovat zážitek pro uživatele, pro zákazníka. Dříve tomu tak nebylo, dávali jsme do auta tlačítka proto, že je potřebovalo,“ uzavřel designový ředitel značky.

Značka Lagonda se nevrátí, podle šéfa automobilky Aston Martin je projekt mrtvý

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám