Hlavní obsah

Asistenční systémy řidiče často rozptylují a matou. Jsou proto dvousečnou zbraní, uvádí průzkum

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nová zpráva spotřebitelů o asistenčních systémech ve vozidlech uvádí, že celá řada řidičů je často velmi zmatená, co se používání asistenčních systémů v autech týče. Zmíněné systémy totiž často odvádějí pozornost a šoféry rozptylují. Uvádí to studie americké společnosti Consumer Reports.

Foto: Škoda Auto

Bezpečnostní a asistenční systémy v moderních automobilech snižují pravděpodobnost dopravní nehody.

Článek

Bezpečnost je v současné době jednou z největších priorit velkých světových automobilek a většina z nich do vývoje asistenčních systémů investuje ročně desítky až stovky milionů korun. Auta mají pevnější konstrukce, brzdy, ale i elektronické funkce, které pasivně či aktivně zabraňují nehodám.

Nová zpráva spotřebitelů ovšem uvádí, že celá řada zákazníků nerozumí novým systémům ve svých autech, které se ukrývají pod různými zkratkami. V mnoha případech může tento jev vést k tomu, že řidiči raději funkci deaktivují, čímž ale ztratí jednu z hlavních funkcí vozu, jenž byl s jejím použitím testován.

„Volanty se zaplnily nerozpoznatelnými symboly pro ovládání funkcí ADAS (pokročilé asistenční systémy pro řidiče), které musí nyní řidiči rozpoznat a porozumět jim, když jsou na silnici,“ uvádí Jake Fisher, ředitel testování automobilů v Consumer Reports. „Pokud ale systémy vypnou, úplně to zmaří jejich účel. Pak z nich nemá na silnici nikdo prospěch,“ doplnil.

Jaké je ale ono kýžené řešení? Podle organizace je klíčem větší spolupráce mezi automobilkami, organizacemi pro bezpečnou jízdu a na konci i řidiči. Ti by se měli v budoucnu snáze dostávat k informacím o svých vozidlech a poměrně složitých systémech ADAS. V průzkumu odpovídalo na 35 tisíc řidičů a velká většina z nich by takový krok ocenila.

Odpovědi z průzkumu ukázaly, že řidiči preferují funkce, které umožňují větší přizpůsobení. To zahrnuje například možnost upravit úrovně zrychlení a zpomalení adaptivního tempomatu; jak rychle zasáhne systém udržování v jízdním pruhu nebo opuštění jízdního pruhu; a možnost vybrat si typ upozornění. Experti z organizace se domnívají, že přidání nastavitelnosti ovladače k ​​dalším funkcím by mohlo vést k vyšší spokojenosti i míře využití.

„Časté falešné poplachy nebo obtěžující pípání lze minimalizovat nebo eliminovat tím, že řidiči umožní upravit citlivost. A typ výstrahy by také měl být možné přizpůsobit preferencím řidiče,“ říká Kelly Funkhouserová, která se na studii podílela.

Asistenční systémy ohrožují bezpečnost za volantem, říká studie

AutoMoto

Pět stupňů k puštění volantu. Autonomní řízení má svá pravidla

AutoMoto

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám