Hlavní obsah

Americký Kenworth ukázal budoucnost kamionů, nový tahač připomíná spíš vlak

Díky aerodynamickému designu, lehčím materiálům a mild-hybridnímu vznětovému motoru slibuje Kenworth SuperTruck 2 výrazné zlepšení ve všech důležitých parametrech. Zatím se však jedná pouze o koncept.

Foto: Kenworth

Kenworth SuperTruck 2

Článek

Společnost Kenworth, jeden z předních výrobců tahačů a užitkových vozů na americkém trhu, se během právě probíhající výstavy Advanced Clean Transportation (ACT) pochlubila novým konceptem tahače budoucnosti SuperTruck2, který vznikl v rámci programu Ministerstva energetiky.

Nový tahač se výrazně liší od starších strojů s protáhlou kapotou. Místo toho sází na uhlazený aerodynamický design, který na první pohled připomíná spíše rychlovlaky. Tahač má plně zakrytá kola, zpětná zrcátka nahradily kamery, podvozek je výškově nastavitelný a nechybí moderní osvětlení.

Moderní kabina se širokým prosklením připomíná spíše kokpit. Řidič sedí uprostřed, informace dostává přes 15palcový digitální přístrojový štít a po stranách jsou obrazovky přenášející obraz z kamer se širokým úhlem záběru. V zadní části kabiny je prostor na posezení i komfortní spaní.

Koncept je poháněn mild-hybridní vznětovou pohonnou jednotkou Paccar MX-11, produkující 328 kW (446 k). 48V hybridní systém, čerpající energii z lithium-ion baterie, pak umožnil instalaci elektrického chlazení motoru, elektrického posilovače a elektrické ventilace. To vše přispívá k výrazně nižší spotřebě paliva i emisím jak při jízdě, tak na zastávkách.

Podle výrobce motoru dosahuje pohonná jednotka tepelné účinnosti až 55,7 procenta, zatímco vznětové motory se dnes pohybují kolem 47 procent. Pokud by tedy tento konkrétní motor zamířil do výroby, mohl by podle výrobce přinést úsporu paliva až kolem 10 procent.

Koncept navíc zaujme i hmotností, kdy kombinace tahače a návěsu váží asi 11 839 kilogramů, což je o cca 3 221 kilogramů méně, než je průměr. Snížení hmotnosti se kromě použití moderních materiálů podařilo dosáhnout i použitím nových pneumatik a instalací menší nádrže na 303 litrů, která ale díky vyšší hospodárnosti motoru nijak neomezuje dojezd stroje.

Díky moderní technice a aerodynamickému odporu sníženému až o 48 procent by se spotřeba stroje měla pohybovat okolo necelých 18,4 l/100 km.

Ačkoliv je koncept SuperTruck2 prezentován se vznětovým motorem, společnost údajně navrhla stroj i pro možnou zástavbu palivových článků, vodíkových nádrží, nádrží na plyn či baterií bez nutnosti upravit kabinu.

Na texaské dálnice míří kamiony bez řidičů, převážet budou desítky tun zboží

AutoMoto

Tatra ukázala vizualizaci nového projektu T 162 „Karel“, unikátní speciál původně mířil na Dakar

AutoMoto

Výběr článků

Načítám