Hlavní obsah

Americké státy napadly u soudu Trumpovo odsunutí limitů spotřeby

Celkem 15 amerických států včetně Kalifornie a New Yorku žaluje úřad NHTSA kvůli změně pravidel týkajících se spotřeby paliva u nových aut. Důvodem je dohoda, kterou úřad učinil s automobilkami za vlády bývalého prezidenta Donalda Trumpa.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto.

Článek

V posledních několika dnech trvání prezidentského mandátu Donalda Trumpa učinil NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration, Národní úřad pro bezpečnost silniční dopravy), který je přímo podřízený americkému ministerstvu dopravy, dohodu s automobilkami, která odsouvala platnost tvrdších pokut za neplnění limitů spotřeby až na rok 2026.

Pokuta měla vzrůst z 5,50 dolaru (118 korun) na 14 dolarů (300 korun) za každou desetinu míle na galon (mpg) přes limit.

Zvýšení vypadá jako drakonické, ale pokuta vznikla v roce 1975 ve výši 5 dolarů, na 5,50 USD se zvýšila v roce 1997 a od té doby zůstala nezměněna bez ohledu na inflaci, kupní sílu obyvatel či průměrnou cenu nového auta v reálných penězích. Podle inflační kalkulačky 5 dolarů v roce 1975 odpovídá 24 dolarům (513 korunám) dnes.

Automobilky to samozřejmě uvítaly, neboť to pro ně znamená mírnější pokuty za neplnění emisních limitů. V důsledku jsou jakékoliv pokuty tohoto ražení jen dalším transferem peněz z kapes zákazníků, tedy daňových poplatníků, do státní kasy. Ta má po odsunutí platnosti dostat až o miliardu dolarů (21,4 miliardy korun) ročně méně.

Úřad prezidenta Bidena už nařídil přezkum tohoto odsunutí platnosti, ovšem výsledek zatím není znám.

Objevují se také zprávy o změně systému daňových úlev pro lidi, kteří si koupí elektromobily. Američané si mohou při pořízení elektromobilu odečíst až 7500 dolarů (160 tisíc korun) z daní, ovšem je to vázáno na konkrétní značku vozu a poté, co značka prodá 200 tisíc elektroaut, úleva jejím zákazníkům končí. Tesla tohoto limitu dosáhla v roce 2019, koncern GM v březnu 2020.

Zprávy hovoří o obnovení tohoto systému tak, že se limit posune z 200 tisíc na 600 tisíc aut při snížení úlevy na 7000 dolarů (150 tisíc korun). To by Tesle a GM dalo prostor prodat dalších 400 tisíc aut s významnou incentivou pro zákazníky.

Ovšem pro zákazníky, kteří si mohou dovolit nové auto, a to rozhodně není každý Američan, který se potřebuje přepravovat. Jakákoliv forma dotací či úlev totiž ve výsledku pomáhá k novému drahému autu lidem, kteří si nějaké nové auto mohou dovolit, a je-li spojená s jakýmikoliv pokutami, malusy či ekologickými poplatky na levnější konvenční či ojetá auta, zhoršuje dostupnost emisně čistšího vozu méně majetným skupinám obyvatel.

Související články

Výběr článků

Načítám