Hlavní obsah

10 věcí, které nejspíš nevíte o logu Bugatti

Novinky, Marek Bednář

Ruční výroba, ušlechtilý materiál a speciální glazura, která logo při glazovacím procesu sama prohne - to jsou jen střípky z toho, jak německá firma s úctyhodnou historií vyrábí loga pro automobilku Bugatti.

Foto: Bugatti

Výroba loga Bugatti

Článek

Automobily značky Bugatti byly slavné v meziválečném období a jsou slavné i nyní, po už druhém znovuzrození díky penězům německého koncernu Volkswagen. Po celou tu dobu má logo této francouzské automobilky stejnou podobu - červený ovál s bílým okrajem, písmeny EB nahoře a nápisem Bugatti pod nimi.

Firma se rozhovořila o tom, jaký za ním stojí nápad, jak se vyrábělo kdysi, jak se to děje dnes a co ve skutečnosti znamená. Že se každé logo vyrábí ručně, a tak je každé trošku unikátní, je ještě relativně známý detail. Za vypíchnutí však stojí deset dalších věcí, které nejsou o logu jedné z nejslavnějších automobilek světa až tak známé.

Foto: Bugatti

Logo Bugatti je stejné od začátku fungování firmy před 111 lety.

Vytvořil ho sám Ettore Bugatti

Na začátku 20. století měla auta běžně velké ornamenty na víčku chladiče. Ettore Bugatti ale nechtěl nic tak extravagantního, tak navrhl prostě oválnou placku. Její tvar byl ovšem dán přesnou instrukcí vzít válec o průměru 45 mm a přeříznout ho pod úhlem 30°. Vzniklý ovál je dnes tvarem loga. V průběhu let se velikost měnila, ale celkový design zůstává beze změny.

Foto: Bugatti

Vzpínající se slon na Type 41 Royale je jedinou výjimkou z Bugattiho požadavku na jednoduchá loga bez extravagance. Učinil ji na počest tehdy čerstvě zesnulého bratra Rembrandta.

Barvy mají svůj význam

Červená barva na často modrých bugattkách není jen proto, aby byla dobře vidět. Symbolizuje vášeň a výkonnost. Naproti tomu bílá barva zastupuje eleganci a noblesu a černá barva v iniciálech EB - co jiného než Ettore Bugatti - zase ukazuje výjimečnost a odvahu.

V kokpitu zlínské Bugatti letím Zbraslaví

AutoMoto

Puntíků na okraji je přesně 60

Málokdo by to asi počítal, ale podle automobilky je červených puntíků v bílém okraji přesně šedesát. Důvod pro toto konkrétní číslo není známý, ale údajně by to mohla být pocta trendu Art Nouveau, který byl patrný na přelomu 19. a 20. století.

Moderní loga jsou stříbrná

V současnosti jsou loga Bugatti vyrobená ze skutečného stříbra v ryzosti 970/1000 a váží 159 gramů. Automobilka říká, že se snaží váhu svých aut co nejvíce snižovat - byť Chiron váží dvě tuny - ale na kvalitu loga si potrpí.

Foto: Bugatti

Logo na přídi Chironu (na snímku) váží přesně 159 gramů.

Výrobcem je rodinná firma s 242letou tradicí

Třebaže je Bugatti francouzská značka, loga se vyrábí v Bavorsku, ve firmě Poellath GmbH & Co. KG Münz- und Prägewerk, která sídlí v Schrobenhausenu nedaleko Mnichova. Byla založena v roce 1778 a loga Bugatti se tam vyrábí od nástupu modelu Veyron zkraje 21. století.

Na logu ručně pracuje až 20 lidí

Design loga podle šéfa firmy Poellath vyžaduje, aby se vyrábělo ručně, a to dokonce na speciálních nástrojích a za pomoci různých odborníků.

Foto: Bugatti

Ruční výroba je důležitá.

Výroba jednoho kusu trvá 10 hodin

Od prvního řezu přes glazování až po dokončovací práce trvá výroba jednoho kusu 10 hodin, rozprostřených do několika dní.

Loga jsou lisována tlakem až 1000 tun

Ve výrobním procesu se uplatňuje i lisování, aby všechna písmenka byla přesně správná. Kousek stříbra tak několikrát prochází lisem, kde na něj působí tlak až tisíce tun. Výsledkem je, že písmenka vystupují 2,1 mm nad červený povrch loga.

Foto: Bugatti

Lisuje se tlakem až 1000 tun.

Proč se nedá logo prostě odlít do formy? Lisování má za výsledek ostřejší a kvalitnější produkt, uvádí Bugatti.

Speciální glazura splyne se stříbrem

Barvy na logu nejsou prostě barvy, jsou to speciální anorganické netoxické glazury. Neobsahují olovo, nýbrž křemičitany a kysličníky. Díky tomu se po zahřátí propojí se stříbrem, nejsou jen povrchovou úpravou.

Titán bude žít. Bugatti se svého šestnáctiválce nevzdá

AutoMoto

Za prohnutím loga stojí glazování

To nejzajímavější nakonec - logo Bugatti je mírně prohnuté. Není tak ovšem uříznuto ani vylisováno - je to výsledek glazovacího procesu. Prohnutí se vytvoří samovolně při zapékání glazury.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám