Hlavní obsah

Bylo mi jasné, že letadlo padá, popsal jediný přeživší z katastrofy u Jaroslavle

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Moskva

Palubní inženýr Alexander Sizov, který jako jediný 7. září přežil pád Jaku-42 u ruské Jaroslavle, ve středu poprvé od nehody stanul před novináři. Reportérům ruské televize oznámil, že už během startovacího manévru cítil, že se blíží katastrofa.

Foto: Profimedia.cz

Jeřáb zvedá zadní část zničeného letadla u Jaroslavle.

Článek

Sizov byl jedním z 45 cestujících, s nimiž se v Jaroslavli 7. září zřítil letoun Jak-42 při charterovém letu do Minska. Při havárii zahynulo 44 lidí, většinou hokejistů místního Lokomotivu. Mezi mrtvými byli i čeští reprezentanti Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. [celá zpráva]

Podle Sizova na palubě letadla zavládla nervozita, když startovací manévr trval déle, než je obvyklé. "Po nějaké době mezi cestujícími zavládla nervozita, když letadlo hned nevzlétlo. Po chvíli mi došlo, že stroj jede po oranici," vzpomínal Sizov na chvíle, kdy Jak-42 opustil ranvej a odpoutal se od země až na poli.

"Z pole jsme se pak odpoutali, ale bylo mi jasné, že letadlo padá a každou chvíli se rozbije o zem," řekl Sizov. Letoun se od země odpoutal jen o několik metrů, zavadil o anténu rádiového majáku a zřítil se na břehu Volhy.

Nepoznal jsem, jestli někdo brzdil

Podle dosavadních výsledků vyšetřování mohla havárii způsobit zatím neznámá "dodatečná brzdící síla", která působila proti tahu motorů a znemožnila letadlu řádný start. [celá zpráva]

"Nepoznal jsem, jestli při startu někdo brzdil," řekl Sizov reportérům ruské televize. "Kdyby brzdili prudce, určitě bych to ucítil, ale mírné brzdění bych nepoznal," prohlásil. Sizov, který podle ruských médií prodělal dvě plastické operace, je stále hospitalizován a propuštěn do domácího ošetřování bude nejdřív koncem října.

Mezistátní letecký výbor (MAK), který řídí vyšetřování jaroslavlské havárie, od počátku týdne na letišti Ramenskoje u Moskvy provádí zkušební starty identického letounu, aby objasnil příčiny katastrofy. Právě v těchto dnech mají zkušební piloti vyzkoušet starty se souběžným brzděním, aby prověřili, zda právě taková chyba posádky mohla havárii způsobit.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám