Jak Právu prozradil Emil Roděj, který před čtyřmi lety s myšlenkou srazů zajímavých a unikátních motorových i nemotorových vozítek přišel, sjede se tentokrát k Jílovicím kolem 300 historických či speciálně upravených motocyklů.

„Byla to recese při debatách u piva. Vsázeli jsme se, kolik by asi do Jílovic přijelo lidí na sraz koloběžkářů. Odhadovali jsme 20. Nakonec dorazilo 120 nadšenců především na historických koloběžkách a vytvořili jsme rekord, který se dostal do české knihy rekordů za nejvíc historických koloběžek na jednom místě a o to chceme usilovat i letos. Další rok jsme připravili setkání 50 kubíkových motocyklů. Dorazilo kolem 200 nadšenců a loni to byly skútry československé výroby,“ popsal dosavadní tři ročníky setkání milovníků jednostopých vozidel československé produkce Roděj.

Emil Roděj na speciálně upraveném stroji s botami místo pneumatik.

Emil Roděj na speciálně upraveném stroji s botami místo pneumatik.

FOTO: archív Veterán muzea

Letos pořadatelé zvou nejen všechny ty, kteří se minulých třech ročníků zúčastnili, ale navíc lákají na sraz i majitele historických a speciálně upravených československých motocyklů. Pokud vyjde počasí, počítají pořadatelé s tím, že dorazí zmíněných 300 strojů a slibují, že mezi nimi budou opravdové technické lahůdky.

Objeví se i zasloužilí starci

„Počítáme, že účastníci srazu se sjedou kolem poledne. Mezi jednou a třetí uspořádáme výstavu motocyklů s doprovodným programem a samozřejmě plánujeme i spanilou jízdu. Ta začne kolem čtvrté a její účastníci projedou okolními obcemi. Po té vyhlásíme nejatraktivnější stroje jak v kategorii veterán, tak přestavba,“ shrnul sobotní program Roděj.

Slibuje, že k vidění budou stroje, které se zatím na podobných srazech vůbec neobjevily. Dorazí například majitel unikátního mohutného motocyklu s dieselovým agregátem o obsahu kolem 500 kubíků, který je z chladírenského vozu a kolem něj je kostra z Jawy 350. Motorka vznikla v 80. letech a sestavil ji motocyklový nadšenec z Kamenice na Lipou.

Obdiv zasluhuje také zručnost Miroslava Trumfa z Lednic, který dokázal obout kola místo do pneumatik do bot - na zadním jsou pracovní a na předním sportovní. „Zajímává je i úprava malolitrážní motorky jako požárního stroje včetně hadic, proudnice a nezbytné houkačky. Přijedou i historičtí veteráni. Konkrétně jde o motorku Laurin Klement z roku 1902, řadu strojů z 30. let a ozdobou by měla být miliónová čezeta vyrobená ve Strakonicích ve zlaté metalíze,“ dodal Roděj.