První část trasy z Prahy je však stezka velmi frekventovaná, využívaná nejen cyklisty, ale především jezdci na kolečkových bruslích. Musíme být proto hodně pozorní a předvídaví.

U zbraslavského nádraží odbočíme doleva téměř do protisměru na most, který vede přes Vltavu do obce Zbraslav. Ve Zbraslavi jedeme po hlavní silnici, na křižovatce pokračujeme vlevo směrem na Lipence.

Dříve se zde odbočilo vpravo a pokračovalo po sice nepříliš kvalitní cestě, která však byla bez provozu motorových vozidel. Bohužel tento úsek ustoupil golfovému hřišti, takže pokračujeme po silnici až do Lipenců a následně do Černošic.

Po trase číslo 3 

Přejedeme po dřevěném mostě Berounku a dáme se doleva po trase označené číslem 3. Stejným směrem odbočíme i těsně před železniční tratí. Jedeme po krásné asfaltové silnici mezi vilami ze třicátých let minulého století, kdy Černošice patřily k častým cílům výletníků. Po několika kilometrech vily vystřídají moderní rodinné domky. Takto v pohodě dorazíme do Mokropes. Tady doporučujeme stavit se ve vyhlášené pekárně a nakoupit zásoby na cestu.

První stavbou na skalnaté vyvýšenině nad Mníškem byl barokní kostelík sv. Maří Magdalény. Vzorem pro jeho stavbu byla kaple ve francouzském Aix en Provence, kde sv. Maří Magdaléna dlela na pokání.

První stavbou na skalnaté vyvýšenině nad Mníškem byl barokní kostelík sv. Maří Magdalény. Vzorem pro jeho stavbu byla kaple ve francouzském Aix en Provence, kde sv. Maří Magdaléna dlela na pokání. Zvláštností těchto staveb jsou vnitřní omítky napodobující krápníkovou jeskyni. Původní podlaha byla dlážděna oblázky z nedaleké řeky Berounky.

FOTO: Ladislav Kadeřábek

Následuje kratší stoupání a potom první trochu nebezpečný úsek, kdy z poměrně prudkého kopce klesáme k železničnímu mostu. Na něj se dostaneme po prudkém odbočení doleva na poměrně úzké cestě. Navíc most je z kovových plátů a za mokra hrozí nebezpečí smyku.

Pokračujeme do Všenor a Dobřichovic, přejedeme trať a most a hned se dáme doleva. Tady se připojíme na novou cyklostezku vedoucí po náplavce. Dojedeme po ní téměř až do Let a přes most až do Řevnic.

Nádherné rozhledy do kraje

Když přejedeme náměstí, odbočíme směrem na Mníšek pod Brdy. Teď nás čeká asi osm kilometrů dlouhé stoupání, které je však v některých místech vylepšeno nádhernými rozhledy do kraje.

Když konečně dosupíme na vrchol, odbočíme doprava po červené turistické značce nebo cyklistické trase 8129, které nás zavedou na poutní místo Skalka. Komplex budov (kostelík, klášter, křížová cesta a poustevna) nechal v 17. století postavit Servác Ignác Engel z Engelsflussu.

V 50. letech minulého století se díky poddolování staly ze Skalky rozvaliny. Teprve na začátku osmdesátých let se začalo s nákladnou rekonstrukcí. V současné době je opraven kostelík, částečně klášter a stavebně i křížová cesta.

Dobrá zpráva pro hladové a žíznivé je, že se v areálu nachází kouzelný kiosek s pěkným posezením. Pokud pohrdáte grilovanou klobásou, můžete si koupit třeba buřtík a sami si ho opéct na připraveném ohníčku. Zhruba jednou za čtrnáct dní, v pátek a sobotu, se tady k večeru rozezní i kytary. A jestli se vám areál Skalka zamlouvá, oslavte tu třeba Silvestra. Táborák se tady pořádá už několik let. O půlnoci jsou ohňostroje nad Mníškem pod Brdy jako na dlani.

V areálu Skalka se nachází i kiosek s pěkným posezením. Pokud pohrdáte grilovanou klobásou, můžete si koupit třeba buřtík a sami si ho opéct na připraveném ohníčku. Každý druhý týden se tu k večeru rozeznějí kytary.

V areálu Skalka se nachází i kiosek s pěkným posezením. Pokud pohrdáte grilovanou klobásou, můžete si koupit třeba buřtík a sami si ho opéct na připraveném ohníčku. Každý druhý týden se tu k večeru rozeznějí kytary.

FOTO: Ladislav Kadeřábek

My se ale teď vrátíme zpět k silnici Řevnice–Mníšek pod Brdy, kterou se budeme vracet. Pojedeme po kvalitní cestě lesem až do Černolic. Zde můžeme navštívit skalní masív nazývaný Černolické skály, někdy také Čertovy skály, ze kterých je krásný rozhled do kraje. Od roku 2002 se jedná o přírodní památku.

Dojedeme ke křižovatce, dáme se doleva a dlouhým a později i prudkým sjezdem přijedeme do Všenor. Tady se napojíme na trasu číslo 3 a vracíme se zpět do hlavního města.

Celá trasa kopíruje řeku i železniční trať

Abychom ale nejeli stejnou cestou, v Černošicích nepřejedeme most přes Berounku, ale odbočíme doleva po cyklostezce A1, která vede po levém břehu Berounky a později Vltavy.

Ve Velké Chuchli podjedeme Strakonickou silnici a podél železniční trati dojedeme až k Barrandovskému mostu. Z důvodu bezpečnosti jej přejedeme po chodníku a v Braníku se napojíme na trasu A2, která nás dovede až k Mánesu.

Výhodou dnešní cesty je, že ji můžeme téměř v každé obci přerušit a vrátit se vlakem. Z větší části totiž kopíruje nejen řeku, ale také trať Praha–Beroun.