Hlavní obsah

Nejslavnější „ramínko“ na světě: Přístavní most kdysi natíral i Krokodýl Dundee

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Největší atrakce Sydney? Ramínko na šaty! Ne, nezbláznili jsme se, jen jsme pro slavný Přístavní most použili přezdívku, kterou běžně používají Australané s odkazem na jeho tvar. Pokud tedy neřeknou prostě „Most“ - s velkým „M“, které jako by odráželo kolosálnost celé stavby. Vždyť vedle něj i slavná budova Opery vypadá jako domeček pro panenky!

Foto: www.bigstockphoto.com

Přístavní most je společně s budovou Opery jedním ze symbolů Sydney a vůbec celé Austrálie.

Článek

První plány na přemostění nejužšího místa Port Jackson se objevily už na počátku 19. století. Jak už to ale u velkých projektů bývá – pro spoustu lidí byly příliš odvážné. A tak se stavbou mostu, který je dodnes považován za technický div, se začalo až v roce 1924. A to hned z obou stran – dvě části oblouku, který vyrůstal z obou břehů, se spojily večer 20. srpna roku 1930.

Foto: www.bigstockphoto.com

Až při pohledu z výšky je patrné, jakým kolosem Přístavní most je.

Stavba mostu ale nebyla jen o moderních postupech, které se často uplatnily vůbec poprvé, ale i o vystěhování zhruba 800 rodin z jejich domovů – bez nároku na jiné ubytování. Most ale i přes tuto křivdu vyrostl. V únoru 1932 jeho kvalitu a stabilitu otestovalo 96 lokomotiv, které najely na mostovku. A o měsíc později, přesně 19. března 1932 se Přístavní most slavnostně otevřel veřejnosti.

Inspirací byla Pekelná brána
Stojí v New Yorku, spojuje čtvrti Queens a Manhattan a je považován za most, který inspiroval tvůrce sydneyského inženýrského zázraku. Oblouk mostu Hell Gate má 310 metrů a celkově most ale měří 5,2 kilometru. Dnes přes něj jezdí vlaky Amtrak a spatřit ho můžete třeba při cestě z letiště La Guardia do centra. V porovnání s Přístavním mostem v Sydney je zhruba 40procentní.

I slavnostní otevření ale mělo vadu na kráse. To když kapitán Francis de Goot s připomínkou, že by most měl otevřít některý ze členů britské královské rodiny, přesekl šavlí stuhu, kterou měl přestřihnout starosta města. „Zlé znamení,“ zahučelo tehdy davem a zpráva o prokletí běžela od jednoho ke druhému rychlostí blesku i přesto, že pohotoví úředníci stuhu svázali a starosta ji následně přestřihl.

Foto: www.bigstockphoto.com

Nejslavnější panorama Austrálie

Nakonec šlo, zdá se, skutečně jen o malování čerta na zeď – vždyť most stojí i po více než 80 letech od otevření a těší se skvělé kondici. I díky velkému týmu, který se o něj stará. Mimochodem, mezi natěrači, kteří stavbu každý den v roce malují barvou (od roku 2003 se používají barvy bezolovnaté), nějaký čas pracoval i Paul Hogan. Herec, který ztvárnil například hlavní roli ve filmu Krokodýl Dundee, na mostě pracoval ještě před tím, než se stal australskou celebritou.

Most drží pohromadě šest miliónů nýtů

Rozměry Přístavního mostu jsou kolosální – a ač na fotografiích často bývá komparsem pro slavnou budovu Opery, ve skutečnosti je on dominantou sydneyského přístavu. Jen považte – jeho celková délka je 1150 metrů a samotný oblouk má rozpětí 503 metrů. Z vozovky je to k hladině 49 metrů a vrchol oblouku je ve výšce 134 metrů nad hladinou.

Foto: www.bigstockphoto.com

V nejvyšším místě je oblouk 134 metrů nad hladinou moře.

Mostní konstrukci drží pohromadě asi šest miliónů nýtů, ručně vyráběných. Největší z nich váží 3,5 kilogramu. Na most se vejde osm pruhů dálnice, dvě trasy železnice, chodník pro pěší i cyklostezka. Při otevření mostu se za přejezd platilo 6 pencí, když jste jeli automobilem, a 3 pence, když jste jeli na koni. Dnes zaplatíte za automobil 3,30 australského dolaru a s koněm se na most vůbec nedostanete.

Automobil s pořadovým číslem 1000000000 projel po mostě v červnu roku 1976. A jen pro zajímavost: zatímco dosažení první půlmiliardy aut trvalo 33 let, druhé půlmiliardy bylo dosaženo už po 11 letech.

Foto: www.bigstockphoto.com

Symboly Austrálie pěkně pohromadě

Přes most nebo tunelem
Zatímco v roce 1932 přejelo přes most každý den asi 11 tisíc automobilů, aktuálně jich je tu až 180 tisíc každý den. Osm pruhů dálnice je tedy přecpaných až běda. A to mostu v srpnu 1992 ulehčil Sydney Harbour Tunnel – 2,3 kilometru dlouhý podmořský tunel, kterým denně projede asi 90 tisíc aut a který by měl bez problémů odolat i zemětřesení.

Po Přístavním mostě se dnes můžete projít. V jihovýchodním pylonu je vyhlídka a muzeum mostu. Vstupné se pohybuje okolo 10 australských dolarů a výhled z 89 metrů vysokého pylonu je parádní.

Zmínku o Přístavním mostu najdete i v tomto článku Znáte všechny slavné mosty světa? Který je nejvyšší, nejdelší nebo nejhezčí 

Vydejte se přes most… po oblouku

Pro fajnšmekry se ale nabízí i cesta po oblouku mostu. Cesta z jednoho konce na druhý trvá dvě a půl až tři hodiny. A stojí… nu – malé jmění. Ceny vstupenek totiž začínají na 260 australských dolarech za denní výstup a na 320 dolarech za noční dobrodružství.

Foto: www.bigstockphoto.com

V rámci speciálních výprav je možné absolvovat přechod mostu po oblouku. Cesta trvá i s přípravou 2,5 až 3,5 hodiny.

Proč tak draho a proč tak dlouho? Zájemci musejí před cestou absolvovat školení. Vyfasují speciální lezecké kombinézy (liší se letní a zimní varianta), sluchátka, bezpečnostní vázání, čepici. Do bezpečnostních schránek uloží všechny cennosti a vůbec všechny své věci, které by jim mohly během cesty vypadnout z rukou, včetně mobilů a fotoaparátů (zapomeňte na vlastní selfie na vrcholu). A pak se vydávají se zkušeným průvodcem na cestu vzhůru.

V hlavní sezóně takhle z návštěvnického centra vyráží skupina o 12 lidech každou čtvrthodinu. Během cesty si vyslechne zajímavosti o mostu a jeho historii. A nepřijde ani o vrcholové foto – o to se postará průvodce. Odvážlivci se ho dočkají po sestupu, stejně jako certifikátu, že zdolali Ramínko na šaty.

Inzertní sdělení: Vydejte se s námi do celého světa!

Cestovní kancelář ESO travel, specialista na Asii, Severní, Jižní a Střední Ameriku, Tichomoří a Afriku, vybírá z nabídky poznávacích zájezdů:

Odlétáme 24. března 2016 – z Prahy, soukromým leteckým speciálem a kolem světa. Poleťte s námi! Už popáté vyrážíme na nejlepší dovolenou, kterou si můžete v Česku objednat! 10 unikátních destinací v 25 dnech. Zázemí vlastního letadla, ty nejlepší hotely světa a především – ZÁŽITKY!

Na programu cesty je kromě australského Sydney třeba i výstup na Mauna Kea na Havaji, návštěva města v džungli Tikal, pozorování velryb v Mexiku, návštěva Japonska, opalování na nádherných plážích na Maledivách, ale i na souostroví Samoa.

Austrálie, Nový Zéland a Fidži. Láká vás procestovat tyto tři lokality? Připravili jsme pro vás unikátní třítýdenní poznávací zájezd, během kterého vám vaše sny splníme! Budete se potápět u Velkého bariérového útesu, dotknete se monolitu Uluru, navštívíte Sydney, národní parky na Novém Zélandu, ale i pláže na Fidži.

V ceně jsou i potápěčský výlet k Velkému útesu, plavba lodí v Sydney, vstup do parku Abel Tasman, ale i služby českého průvodce.

Čtěte dále: 

V dalších článcích si můžete přečíst o nejvyšší hoře světa, o městě zábavy pro dospělé nebo o tipech od cestovatelů. Přehled všech článků najdete na hlavní stránce rubriky

Autor: Lucie Štěrbová & Tomáš Cikán

Anketa

Kolik kontinentů už jste při svých cestách navštívili?
Jeden.
28,8 %
Dva.
26,8 %
Tři.
24,7 %
Více než tři.
19,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 340 čtenářů.

Sydney – jedna ze zastávek Cesty kolem světa

Průměrná doba letu Praha – Sydney je 20 až 25 hodin – záleží, kolik a jak dlouhých přestupů vás čeká. Existuje ale i pohodlnější varianta cesty. Sydney a s ním i Přístavní most jsou zastávkami na Cestě kolem světa, která v březnu 2016 už popáté odstartuje z Prahy.

Její největší devízou je privátní letecký speciál – upravený Boeing 737-800 – a trasa naplánovaná tak, aby průměrná doba letu mezi dvěma destinacemi byla 6 hodin. Účastníci tak během 25 dní obletí skutečně celý svět a podívají se do 10 exotických destinací, kam cesta běžně trvá i 20 až 30 hodin. Vždyť do Sydney dorazí se souostroví Samoa za zhruba 6 a půl hodiny.

Boeing 737-800 má v „běžné“ verzi 189 sedaček, v upraveném speciálu ale bude sedaček jen 64 – kožených a polohovacích. Servis na palubě bude v kategorii „business class“, odbavení bude zrychlené a cestovatelé se nebudou starat ani o zavazadla – ta v každé destinaci dorazí až přímo na hotel. Během Cesty kolem světa nebudou cestující ani přestupovat – všechny lety jsou přímé.

A jakých deset zastávek je v programu? O některých si můžete přečíst zajímavé články:

Související články

Výběr článků

Načítám