Hlavní obsah
Ulička se stánky v tuniském městě Súsa zeje prázdnotou. Foto: Jitka Fialková, ČTK

Trh v Súse je v důsledku pandemie menší, prodejci vítají Čechy už zdálky

Na trhu v tuniském městě Súsa, které je oblíbenou rekreační oblastí, zůstaly některé obchody v důsledku pandemie zavřené. Trh je zhruba o třetinu menší a chybějí zahraniční turisté. V ulicích třetího největšího města Tuniska jich je oproti běžnému stavu asi o 75 procent méně a trhovci tam nyní vítají Čechy v jejich rodné řeči už zdálky, řekla Kateřina Dušková z Tuniského národního úřadu pro cestovní ruch.

Ulička se stánky v tuniském městě Súsa zeje prázdnotou. Foto: Jitka Fialková, ČTK
Trh v Súse je v důsledku pandemie menší, prodejci vítají Čechy už zdálky

Pokud místní prodejci na trhu zaslechnou češtinu, okamžitě reagují. Někteří mají naučený pozdrav, jiní obrat „dobrá cena”, jeden z trhovců mluvil i ve větách. „Kvalitní kožené kabáty, bundy, kabelky, pojďte se podívat,” řekl. Do svého obchodu láká Čechy i cedulí v češtině.

V úzkých uličkách trhu lze běžně jen stěží projít, momentálně lidé na žádné návaly nenarazí. Nakupují místní, o víkendu to byli ještě většinou tuniští turisté, kteří měli poslední volno před nástupem dětí po prázdninách do školy.

Výpadek turistů lze podle Duškové pozorovat i u dalších atrakcí města, kterými jsou například výlety na pirátských lodích. Zatímco dříve jich vyjíždělo několik denně, nyní se podaří naplnit zpravidla jen jednu.

S nízkou návštěvností se potýkají také památky. V Súse je možné si prohlédnout pevnost označovanou slovem ribat, která je spolu s celým starým městem zapsaná na seznamu světových památek UNESCO. Zavítat se dá i do archeologického muzea, které bylo nově otevřeno v roce 2012 a jež disponuje druhou největší sbírkou římských mozaik v Tunisku.

Před vstupem do památek je nutné nasadit si roušku a projít bezpečnostní bránou. Tašky a batohy personál kontroluje podobně jako na letišti prostřednictvím rentgenu.

Poptávka roste

České cestovní kanceláře si zájem o dovolenou v Tunisku chválí. Země je pro Čechy podle mluvčí cestovní agentury Invia Andrey Řezníčkové otevřená teprve krátce a poptávka roste. Přesto u této destinace oproti loňsku hlásí pokles prodeje o 90 procent. Loni kvůli omezení cestování, kdy se čeští turisté nemohli o prázdninách vydat do Turecka a ani jinak oblíbený Egypt nebyl stále přístupný, ve velkém volili právě Tunisko.

Zájem o něj loni u agentury Invia podle Řezníčkové ve srovnání s rokem 2019 vzrostl o 70 procent. „Vzhledem k tomu, že do Tuniska se dá létat prakticky až téměř do listopadu, zájemci určitě ještě budou,” uvedla.

Společnost Smartwings vypravuje nyní z Prahy do Tuniska spoje na tři letiště. Do Monastiru podle své mluvčí Vladimíry Dufkové létá jednou týdně, na ostrov Džerba třikrát do týdne a na letiště ve městě Enfidha dvakrát týdně. Loni Smartwings podle Dufkové do Tuniska přepravily z České republiky asi 24 tisíc cestujících, před pandemií v roce 2019 jich bylo přes 100 tisíc.

Běžná sezona trvá v Tunisku téměř půl roku. „V roce 2019, kdy jsme do Tuniska létali od konce dubna až do konce října, jsme přepravili desetitisíce klientů,” uvedla mluvčí CK Blue Style Ilona Topolová.

„Loni trvala sezona, vzhledem k restrikcím, pouhé dva měsíce, přesto jsme byli schopni zprostředkovat dovolenou zhruba pro 30 procent klientů oproti číslům roku 2019. Sezona 2021 bude v podstatě ještě kratší než v roce 2020, ale zájem klientů je opravdu značný, tedy dosáhneme minimálně čísel přepravených turistů z minulého roku,” uvedla Topolová. Blue Style je v České republice největším prodejcem zájezdů do Tuniska.

Může se vám hodit na Firmy.cz:
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků