Hlavní obsah

Rekonstrukce po anglicku. Historický můstek zalili při opravách betonem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Velké rozčarování vyvolala mezi Brity rekonstrukce historického můstku v Cumbrii. Takřka 160 let starou památku, která potřebovala zpevnit podpěry, totiž správa silnic nechala zalít betonem a zcela tak zničila její charakter. Památkáři necitlivou opravu nazvali vandalismem, uvádí server Daily Mail.

Foto: Profimedia.cz

Správa silnic zalila oblouky mostu betonem.

Článek

Organizace Historical Railway Estate, jež se stará o památky související s železniční historií, na adresu správy silnic a dálnic Highway England uvedla, že provedla neospravedlnitelnou chybu. Zalití oblouků někdejšího železničního můstku Great Musgrave betonem považuje za vandalismus.

Mluvčí Historical Railway Estate Graeme Bickerdike přirovnal projekt k řádění demoliční koule a nazval ho skandálním. Podle něj efektivně zničil jakoukoli snahu proměnit okolí v rekreační oblast s pěšími i cyklistickými stezkami.

Správa silnic a dálnic se však hájí. Podle ní byl zásah nutný, aby se zabránilo dalšímu rozpadu můstku, který by se mohl zřítit a ohrozit tak veřejnost.

Obnova za miliony

Zprávy od dvou inspektorů místní železnice však o žádném žalostném stavu nehovoří, uvádí Daily Mail. Naopak uvádějí, že citlivé zpevnění mostu za pět tisíc liber (147 tisíc korun) by zvýšilo nosnost můstku na 40 tun a mohlo by po něm tak projet jakékoli vozidlo. Betonová výplň oproti tomu vyšla na závratných 124 tisíc liber (přes 3,6 milionu korun).

„Jde o infrastrukturu, která měla potenciál stát se z hlediska dopravy udržitelnou. A teď máme jen nepopsatelný vztek a cítíme frustraci z toho, že státní podnik, který má udržitelnou dopravu podporovat, aktivně a destruktivně pracuje na přesném opaku,“ dodal Graeme Bickerdike.

Foto: Profimedia.cz

Takto vypadal most před zásahem.

Podle serveru Daily Mail se za posledních 50 let mnoho vysloužilých železnic a železničních mostů stalo součástí pěších či cyklistických stezek. Britská vláda se v minulosti zavázala, že bude pracovat na rozvoji této infrastruktury. Podle některých zdrojů však správa silnic a dálnic Highway England, jíž bylo svěřeno na 3200 vysloužilých železničních staveb, plánuje stovky z nich zbourat.

„Musíme dělat více, abychom lidi motivovali k procházkám a jízdám na kole,“ míní Graeme Bickerdike.

Podobná vlna nevole se zvedla před několika lety, když vyšlo najevo, že také některé části Velké čínské zdi jsou rekonstruovány necitlivě. Ochozy byly v místech, které nejsou navštěvovány turisty, rovněž zality betonem. Velká čínská zeď je přitom zapsána na seznamu UNESCO a řadí se i mezi jeden ze sedmi novodobých divů světa.

Nejhorší renovace v historii? Velkou čínskou zeď zalili betonem

Cestování

Reklama

Výběr článků

Načítám