Hlavní obsah

Pod švýcarskou horou First se proletíte ve spárech orla

Novinky, Roman Zvarič

Švýcarsko jste už navštívili, a teď byste si rádi vyzkoušeli něco netradičního? Dechberoucí adrenalinovou atrakci First Glider tvoří konstrukce pod širokými orlími křídly připevněnými na ocelovém laně, kam se zavěsí čtyři odvážlivci. Jízda nad strmým horským svahem pak připomíná let nebo volný pád.

Foto: Roman Zvarič

I v případě, že nevyjde počasí, je atrakce silným zážitkem.

Článek

Nad městečkem Grindelwald nedaleko Interlakenu se z jedné strany tyčí ikonický Jungfrau, kam jezdí nejvýše položená evropská železnice, a z druhé hora hora First (vyslovuje se německy fírst, v překladu krov).

Pod nejstrmější lanovkou světa se poklidně pasou krávy

Cestování

Horské sídlo u úpatí severní stěny Eigeru si již koncem 18. století oblíbili turisté a zejména horolezci, kteří přijížděli zdolávat místní vrcholy. V roce 1890 byl uveden do provozu železniční spoj, který značně usnadnil dopravu do tohoto regionu. Turismus pak zcela proměnil život místních farmářů, z nichž se stali horští průvodci.

Foto: Roman Zvarič

Pro místní domy jsou typické doškové střechy.

Foto: Roman Zvarič

Dostavník připomíná dobu před železnicí.

V malebném městečku převládají dřevěné, proti mrazu a sněhu odolné a maximálně tři patra vysoké domy s doškovými střechami. Některé jsou staré až 300 let. Na dobu před zavedením železnice odkazuje hotel Altepost s vtipně vyřešeným vchodem, který tvoří průchozí poštovní dostavník.

Jako při paraglidingu

Pod zmíněným vrcholem Firstu severně od Grindelwaldu byla před několika lety zprovozněna atrakce First Glider — křídlo ve tvaru orla připevněné na laně, které uveze čtyři pasažéry.

Před startem se navlékáme do pevných overalů vzdáleně připomínajících jakýsi hrubý neopren. Obsluha nás pak za úchyty na oblecích zavěsí na konstrukci pod zlověstně se tvářícím orlem. Jsme v poloze jako při paraglidingu — nohy máme opřené vzadu na podlouhlém držáku tak, aby celé tělo bylo ve vodorovné poloze.

Takto nás — pozadu — vytáhnou až k vrcholu Gschöllkopf. Tam se jen na pár vteřin zastavíme, zhluboka nabereme dech a pak začíná jízda, která se během pár vteřin promění ve strmý let. Řítíme se ve výšce asi 10 metrů nad povrchem hlavou napřed a rychlostí přes 80 kilometrů v hodině. Obzor lemují majestátní horské štíty, jejichž svahy pokrývají ledovce, ale vůbec nemáme čas se kochat — jen se pevně držíme a modlíme, aby byl kabel dost pevný.

Foto: Roman Zvarič

Když se trochu roztrhají mraky, otevřou se vám v okolí Grindelwaldu působivá panoramata.

Po necelém kilometru začíná orel brzdit a pak měkce a bezpečně přistáváme. Dva Asiaté vedle nás v reakci na prožitý adrenalin doslova hýkají nadšením. Chtěli jsme let pro příští generace natočit, ale obsluha nám před startem doporučila foťáky odložit a telefony bezpečně zapnout do kapes a nyní musíme sympatické blondýně dát za pravdu — v té šílené rychlosti by nám zaručeně vypadly z ruky. I bez videa na památku to byl fantastický zážitek a dobře investovaných 29 franků, tedy zhruba 680 korun.

Ti, pro které by snad let ve spárech orla byl příliš divokým zážitkem, se mohou na Firstu projít po visutém chodníčku připevněném ke kolmé skále, vydat se na túru — třeba k jezeru Bachalp — nebo se svézt do údolí na horském kole či terénní koloběžce.

Skrytý švýcarský klenot, který Češi neznají

Cestování

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám