Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Neustálé focení a sdílení snímků na internetu má tendenci zkreslovat vzpomínky

Kvůli focení na mobilní telefony si lidé hůře uchovávají vzpomínky. Ve studii magazínu Journal of Experimental Social Psychology to uvedli výzkumníci. Zjistili, že v mnoha případech se lidé natolik soustředí na pořizování fotografií, že si nedokážou zapamatovat, co doopravdy viděli a jejich vzpomínky jsou proto zkreslené. Jiná studie ukázala, že si lidé často vybírají destinace podle toho, jak dobře budou vypadat na fotografiích.

Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz
Neustálé focení a sdílení snímků na internetu má tendenci zkreslovat vzpomínky

Výzkumníci vzali skupinu o několika stovkách lidí na prohlídku kostelem, ze které si měli účastníci dělat poznámky — například o tvaru budovy nebo výzdobě. Část skupiny dostala tablety s fotoaparáty, zatímco druhá nikoli. Když účastníci výzkumu dostali o týden později test, který rekapituloval jejich návštěvu kostela, ukázalo se, že lidé bez foťáku dokázali odpovědět správně na v průměru sedm z deseti otázek, zatímco ti s foťákem dosáhli sotva šesti správných odpovědí.

Jedná se sice o malý rozdíl, ale rozhodně ne zanedbatelný. Výzkumníci v čele s Emmou Templetonovou z americké univerzity Dathmouth College uvedli, že lidé bez přístupu k fotoaparátu byli schopni si zážitek zapamatovat mnohem lépe než účastníci, kteří mohli fotit. „Tyto poznatky naznačují, že používání technologií může lidem zkreslovat vzpomínky na okamžiky, které si zkoušejí zapamatovat a uchovat,“ uvedla Templetonová.

Ovlivňuje všímavost

Foťák, pokud se užívá nadměrně, má pak lidi odtrhávat od skutečného prožívání. Podle Templetenové se obecně užívání smartphonů stalo v dnešní době velkým zdrojem rozptýlení a jakkoli je focení spojeno především s cestováním, používání chytrých technologií nás může při tvoření vzpomínek ovlivnit v jakékoli situaci.

Podle odbornice na kognitivní psychologii Alixandry Baraschové z New York University mají smartphony vliv na věci, kterých si všímáme. „Když bych vás požádala, ať si vybavíte nějaký vánoční okamžik, začnete ho vnímat z jakési vnější perspektivy,“ tvrdí o lidech, kteří fotografie ze svátků sdílejí na internetu. Oproti tomu lidé, kteří si pořizují snímky pouze pro sebe, si okamžiky vybaví trochu odlišně.

Souvisí to prý s tím, že když lidé fotografie sdílí, koukají na ně z jakéhosi pohledu třetí osoby, proto se k nim váže méně emocí a zážitků než z pohledu první osoby. „Tehdy cítím pravé pocity jako v moment, kdy se odehrály,“ dodala Baraschová.

Server The Conversation nedávno zdůraznil, že pro mnoho lidí na cestách se mobilní telefony staly jakýmsi externím mozkem. Využívají je pro sdílení cestovatelských zkušeností a mnoho lidí si své destinace také vybírá podle toho, jak jsou fotogenické a kolik jim nasbírají lajků na sociálních sítích. [celá zpráva]

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků