Na žlutě natřené „tráboše“, upravené tak, aby mohli pasažéři pohodlně sedět i na kufru, kde jim bude vítr divoce čechrat vlasy, mohou zájemci vyrazit na Slunečním pobřeží. Na periférii jednoho z nejvyhledávanějších letovisek v Bulharsku, v nenápadně zastrčeném a nepříliš vzhledném dvorku, se nachází výchozí bod této turistické atrakce. Hned na začátku si návštěvníci mohou zvolit, zda chtějí bakelitová vozítka odřídit sami nebo se chtějí raději kochat krajinou.

Služba Go Trabi Go slaví mezi turisty úspěch.

Služba Go Trabi Go slaví mezi turisty úspěch.

FOTO: Michael Švarc, Novinky

Pokud se rozhodnou pro první z možností, dostanou nejprve krátkou lekci, jak trabant řídit a jak správně řadit. Vzhledem k tomu, že se systém od toho dnešního už poměrně liší, někdo přeci jen nakonec zvolí variantu, že auto odřídí některý ze zaměstnanců společnosti.

Offroad je nejzábavnější

Jakmile je jasno v tom, kdo bude řídit, je čas vyrazit na téměř tříhodinovou cestu do vnitrozemí. Při pěkném počasí je projížďka skutečně příjemná, obzvláště pro ty, kteří sedí vzadu na kufru a přidržují se speciálně upravené konstrukce.

Ještě než trabanty opustí silnici ve městě, okolní řidiči je zdraví troubením, pokřikováním nebo zdviženými palci — a to přestože Go Trabi Go už nějaký ten pátek funguje a nejedná se o nijak novou službu.

O Bulharsku si přečtěte také:
Dovolená v Bulharsku je módní retro. Perlou pobřeží je historický Nessebar

Jakmile vozítka opustí město, vplují do rozlehlé vlnité krajiny plné polí. Okolní krajina sice není zrovna dvakrát pestrá, ale nevadí to. Sem tam projede vozítko malou vesničkou, ve které život plyne vlastním tempem. V největším parnu jsou uličky vylidněné a působí zpustle. I tady se ale občas najdou tací, kteří projíždějícím trabantům nadšeně mávají.

Trabanty jsou speciálně upravené, aby se dalo sedět na kufru.

Trabanty jsou speciálně upravené, aby se dalo sedět na kufru.

FOTO: Michael Švarc, Novinky

Skutečná zábava ale začíná v momentě, kdy trabant sjede z klasické silnice a vyrazí na offroad. Ten, kdo má štěstí na trochu poťouchlého řidiče, si tak užije jízdu, při které se divoce přejíždějí hrbolky nebo se skoro na poslední chvílí uhýbá stromům.

V rámci výletu se turisté podívají také do malé palírny balkánské rakije, kterou lze na místě i koupit. Další zastávkou je domek, který má být typickou ukázkou stavby na bulharské vesnici. Na zahradě za domem si mohou návštěvníci prohlédnout hospodářská zvířata, což potěší možná děti nebo turisty ze západu, kteří v životě neviděli na vlastní oči prase nebo slepici. Českého turistu to nejspíš nepřekvapí.

Cesta trvá zhruba tři hodiny.

Cesta trvá zhruba tři hodiny.

FOTO: Michael Švarc, Novinky

„Nedávno jsme tu měli Čechy i s dronem. Když poté video zveřejnili, měli jsme úplně plno,“ popisuje jeden z majitelů služby Go Trabi Go, když se výlet pomalu chýlí ke konci. Dodává, že trabanty samozřejmě procházejí státní technickou kontrolou. „Bez té bychom logicky nemohli jezdit, ale jinak žádné problémy nemáme,“ naráží například na měření emisí. „V Sofii se na trabanty dokonce vyrábějí náhradní součástky,” uzavírá.

Cesta končí na stejném místě, kde začala. Ten, kdo chce na trabanty vyrazit, si může výlet naplánovat nejsnáze skrze cestovní kancelář, se kterou na dovolenou jede, ale také skrze lokální pořadatele výletů. Dospělého vyjde cena safari na 83 leva, tedy na zhruba 1100 korun, a to i když bude řidič nebo jen spolujezdec.