Kromě toho, že stavba vyměnila červenou fasádu za béžovou, se proměnilo také vnitřní vybavení. Navíc bude katedrála přístupná veřejnosti.

„Den znovuotevření nejvýznamnějšího kostela v ostravsko-opavské diecézi připadl na slavnost Krista Krále, která je titulární slavností katedrály. Děkovnou bohoslužbu celebroval ostravsko-opavský biskup František Václav Lobkowicz. Mši svatou s ním sloužili také biskupové ze sousedních diecézí z Polska a Slovenska. Homilii pak přednesl Jan Graubner, metropolita moravský a arcibiskup olomoucký,“ informoval mluvčí Ostravsko-opavské diecéze Pavel Siuda.

V katedrále leží ostatky papeže

„V rámci slavnostní bohoslužby byly v katedrále do bočního oltáře uloženy ostatky papeže sv. Jana Pavla II., které diecézi věnoval krakovský kardinál Stanislaw Dziwisz. Při mši svaté byl rovněž posvěcen restaurovaný svatostánek, který byl nově umístěn v adorační kapli vytvořené naproti sakristie,“ upozornil ostravsko-opavský biskup Lobkowicz a dodal, že je moc rád, že se podařilo katedrálu tak nádherně zrekonstruovat.

Pro turisty bude otevřeno celoročně

Novinkou je to, že katedrála bude přístupná po celý rok veřejnosti, kromě pondělka vždy od 8:15 do 12:15.

„Turistům je u hlavního vchodu k dispozici informační centrum, budou si moci zapůjčit i audioprůvodce ve čtyřech jazycích,“ popsal farář Jan Plaček. Dodal, že nově budou mít účastníci bohoslužeb a návštěvníci k dispozici také toalety.

Unikátní digitální vitráže

Podle projektového manažera biskupství Miroslava Přikryla budou pro všechny zcela jistě velkým překvapením digitální vitráže vzniklé v oknech katedrály. „Dovolím si tvrdit, že ostravský kostel je prvním v Česku, který takové vitráže má. Poprvé byly spuštěné právě při slavnostním otevření katedrály,“ uvedl Přikryl s tím, že transparentní displeje ve vypnutém stavu vypadají jako běžné sklo. „Avšak po spuštění programu zobrazí výtvarný obsah. Nyní na nich lidé uvidí díla studentů Fakulty umění Ostravské univerzity,“ vysvětlil projektový manažer.

Podle architekta proměny ostravské katedrály Tomáše Šonovského se pracovníci nejvíce zapotili při výměně dlažby. „Jde o památku, takže jsme museli stvořit přesnou kopii původní dlažby, která byla v havarijním stavu. Vše muselo být nakonec vyrobeno na míru a řemeslníci podle nákresu skládali každou kostičku na přesně určené místo. Šlo o 1200 metrů čtverečních,“ zavzpomínal architekt.

Katedrála Božského Spasitele v Ostravě od svého vysvěcení v roce 1897 nikdy neprošla kompletní rekonstrukcí, až nyní. Na její obnovu přispěla kromě diecéze také dotace z Evropské unie, ale i veřejná sbírka, kterou farnost vyhlásila.