„Odjela jsem na dovolenou se správnými předsevzetími. Chtěla jsem využít pobyt u moře k tomu, abych se více pohybovala, a jedla zdravě. Po prvních dnech však dobrá předsevzetí vzala za své. Dopoledne jsem se opalovala a válela se na lehátku, večer jsme s přáteli jedli a popíjeli do pozdních hodin.”

„Výsledek: vrátila jsem se domů unavenější než dříve, s několika kily navíc, a především nervózní a vystresovaná. V noci špatně spím a nedokážu se vrátit k obvyklému pracovnímu rytmu. Zkusila jsem zase začít cvičit, ale tělo odmítá poslouchat, všechno mě bolí, mám pocit, že jsem náhle zestárla. Co můžu udělat, abych se vrátila do formy?"

Ke každodenní rutině postupně

Pokud dovolenou strávíte se správným životním stylem, může mít velmi pozitivní účinky na organismus, ať už jde o fyzickou či duševní stránku, odpovídá čtenářce italského deníku docent Gianfranco Beltrami z Parmské univerzity a v radách pokračuje. Jestli jste se po dovolené ocitli v podobném stavu, pozorně čtěte jeho doporučení.

Když se o dovolené špatně stravujete a neodpočíváte, má to negativní dopad a spolu se stresem vyvolaným návratem do zaměstnání to může vést k uvedeným problémům. Především je důležité snažit se vracet ke každodenní rutině postupně, pomalu začínat s obvyklými aktivitami, dopřát tělu dostatečný odpočinek, s fyzickou aktivitou začínat v pomalém rytmu a věnovat zvláštní pozornost výživě. Jestliže se chcete za každou cenu ihned vrátit k dřívějšímu rytmu, pocítíte únavu a stres.

Nejméně 10 dní se můžete věnovat například aerobiku, rychlým procházkám nebo pomalému běhu kvůli shození nadbytečných kilogramů. Kdo chodí do posilovny, měl by se po dovolené vyhnout tomu, aby cvičil se stejnou intenzitou jako dříve. Během několika týdnů můžete cvičit se stejnou intenzitou a zátěží, jak jste cvičili předtím.

Pomůže spánek a správný jídelníček

Cvičení doplňujte lehkou stravou, dezintoxikační, ale zároveň výživnou, s hojným množstvím syrové sezónní zeleniny s olivovým olejem, třemi porcemi čerstvého ovoce k dopolední a odpolední svačině. Množství sacharidů omezte, ale nevynechávejte je zcela, abyste shodili kilogramy získané na dovolené. Snídaně má být bohatá, ale vyhněte se sladkostem. Hlavní jídla se mají skládat z ryb a libového masa, zeleniny, sýrů a netučných uzenin.

Snažte se vyhnout stresu, byť to ne vždy závisí na vás. Bez výčitek si během dne dopřejte pauzu navíc a snažte se zasvětit víkend nikoli nějaké té sklence navíc, ale odpočinku. Poslouchejte hudbu, čtěte, jděte do kina, na procházku. Zvláštní pozornost je třeba věnovat spánku. Při jeho nedostatku nemůže organismus správně fungovat a veškerá činnost přes den je tím poznamenána.