Biologické hodiny z původního časového pásma se nepřizpůsobí novému světelnému režimu a člověk většinou probdí noci a je bez energie přes den. To může výrazně snížit požitek z dovolené.

S jet lagem lze bojovat ale také dobrou životosprávou a dodržováním několika zásad, tvrdí Světová zdravotnická organizace. Zásadou číslo jedna je kvalitní odpočinek před dovolenou. Pokud člověk odlétá unavený, jet lag je mnohem horší. Důležité je tedy týden před odletem pořádně spát.

Dále je potřeba hodně cvičit, jíst zdravě, především zeleninu a saláty, vyhýbat se kávě, pít dostatek vody a nepřehánět to ani s alkoholem. Ten by navíc měli cestující odmítnout i na palubě během letu. Mnozí neodolají nabídce aerolinek, které ho rozlévají zdarma, jenže alkohol během letu jet lag jenom zhorší.

Raději meditujte

Jenže ruku na srdce, mnozí nemají letecké cestování zrovna v lásce a právě alkoholem se rádi uklidňují. A již zmíněná kávička je pro mnoho lidí po jídle úplnou samozřejmostí.

Během vzletu a přistání je dobré meditovat. Meditace pomáhá proti jet lagu i v době, kdy člověk trpí nespavostí. Naopak odpolední pospávání není dobré. Většinou pak tělo odmítá znova usnout večer. Také léky na spaní nepomáhají tělu přijmout nový režim v jiné časové zóně, ale naopak biologické hodiny ještě více rozhodí.