Krádež je přitom záludný termín. Vzít si to, co zbylo v minilahvičce šampónu potom, co jsme jí půlku vypotřebovali, není krádež o nic víc než nechat si zabalit a vzít si domů z restaurace zbytek nedojedeného jídla. Zapakovat si první den pobytu plnou lahvičku šampónu z koupelny, aby vám pokojská dala novou, to už je trochu něco jiného. A pokud je navíc na lahvičce – nebo propisce – logo hotelu, pak má dost dobrou reklamu.

„Každé ráno ve sprše se dívám na šampóny, které jsem nasbíral všude možně," říká hotelový designér Adam Tihany, který svého času radil hotelům, aby na drobné doplňky, které si hosté odnášejí, dávaly své logo a zajistily si tak „měsíce reklamy zdarma". Ještě před pár lety byli hoteliéři mnohem ochotnější – a dokonce i dychtivější – pochlubit se tím, které předměty jim nejčastěji mizí. Nyní jsou ale mnohem mlčenlivější a už vůbec se jim nechce prozrazovat nějaké pikantérie.

Doufáme, že vám náš polštář vyhovuje

Všechny hotely se shodují, že nejčastěji mizí ručníky, následované polštáři, bateriemi z dálkových ovladačů, žárovkami z lampiček a koupacími plášti. O krok výš nad mizejícími šampóny jsou věci, které se ztrácejí z podnosů pokojové služby – například malé vázičky nebo mističky na máslo. Jejich ztrátu hotelové managementy sledují, aby věděly, jaké procento si mají připočítat k pokojové službě.

Pokud si host odnese polštář, zhruba v polovině hotelů mu to neprojde jen tak; dostane dopis s účtenkou a poznámkou: „Doufáme, že vám náš polštář vyhovuje." A hotel si tento případ poznamená do své složky o hostu; pokud by se vrátil, může počítat s tím, že dostane internetovou adresu stránky, kde si může hotelové vybavení zakoupit.

Na pomoc přicházejí i nové technologie. Některé hotely už si do hotelového prádla a polštářů nechávají zabudovat vystopovatelné mikročipy. Samostatnou kapitolu ovšem tvoří zloději, jejichž drzost nezná hranic.

Pes, meč i masážní sprcha

Mezi nejkurióznější ukradené předměty patří umělecké dílo Andyho Warhola v hodnotě 300 000 dolarů (7,3 miliónu korun), které zmizelo z hotelu v Hongkongu, dále tři a půl metru dlouhý model letounu Concorde, brnění, velké piano, které prý odvezli tři lidé převlečení za řemeslníky, kteří přišli s vozíkem do hotelové haly a nástroj odstěhovali.

Netradiční hotelovou krádeží bylo také vybavení koupelny, kdy si jeden z hostů z pokoje berlínského hotelu odmontoval sprchovou hlavici, hydromasážní jednotku, kohoutky, záchodové prkénko a umyvadlo. V jiném hotelu zase málem zmizela vycpaná kančí hlava, již se pokusil odnést host z britského Hotelu du Vin v Birminghamu, ale zaměstnanci ho načapali.

Lednici s minibarem spousta hostů vyprázdní, ale jeden host hotelu v Dubaji naopak vyndal ven lahvičky a vzal si lednici. Dokonce si k ní přibral ještě pohovku. Host z hotelu Four Seasons v Beverly Hills odnesl mramorový krb, zřejmě ne sám a ne doslova. Jinde zase zmizel středověký meč, nebo dokonce i hoteliérův pes.