Nová cyklostezka dosáhne délky 6 800 kilometrů. Při jejím budování je velkou výhodou fakt, že během stavby Železné opony podél hranice vznikla souběžná asfaltová komunikace. Tu stačí opravit či na některých místech doplnit. Pak už je jen třeba trasu opatřit značením a informacemi o místních zajímavostech.

Stezka začne na severu Norska u Barentsova moře na hranici s Ruskou federací. Dále povede po rusko-finské hranici, pobřeží Baltského moře a stočí se na západ k Německu, které opět rozdělí na východní a západní část. Následně povede po hranici Německa a Rakouska s Českem, pak po hranici Slovenska, Maďarska, Rumunska a Bulharska, kde skončí u Černého moře. Turistům má přibližovat evropské kulturní dědictví či historii a podpořit místní trvale udržitelný turismus.

Kolo je dost rychlé na to, abyste toho dost zhlédli, zároveň ale dost pomalé na to, abyste si všimli toho, co vám jinak unikápředseda komise pro dopravu EP Michael Cramer

„Velkým problémem v Evropě je, že toho o sobě víme velmi málo, to vede k zatrpklosti. Tento projekt přispěje k tomu, abychom si lépe porozuměli,“ míní evropský komisař Johannes Hahn z rakouské strany ÖVP. Věří, že stezka pomůže zbourat mentální hranice. Ačkoli Železná opona nestojí už téměř čtvrt století, v některých lidech stále určitá bariéra existuje. Hahn projekt představil v Evropském domě ve Vídni.

S nápadem už v roce 2005 přišel předseda komise pro dopravu Evropského parlamentu Michael Cramer. „Kolo je dost rychlé na to, abyste toho dost zhlédli, zároveň ale dost pomalé na to, abyste si všimli toho, co vám jinak uniká,“ prohlásil Cramer. „Cena výstavby této stezky bude minimální, protože trasa zahrnuje mnoho již existujících stezek a cest. Bude potřeba jen značení po celé trase,“ tvrdí Cramer.