Někteří tvrdí, že nejlepší sedadla z pohledu bezpečnosti najdete nad křídly, protože letadla jsou v této části nejpevnější. Obecně se však uznává spíše tvrzení, že nejbezpečnější sedadla se v případě nehody nacházejí na zádi letadla. Tuto teorii podporuje několik studií i crashtestů. Informoval o tom britský Daily Telegraph.

Nejnověji tuto teorii potvrzuje i dokument na kanálu Channel 4, kdy jeho tvůrci nechali havarovat Boeing 727 ověnčený kamerami a senzory. V jeho vnitřku pak navíc seděly figuríny se zlámatelnými kostmi, aby bylo jednodušší zjistit, jak silný náraz na jednotlivé části letadla působí. Autoři seriálu pak nechali stroj havarovat v mexické poušti Sonoran.

V zadní části letadla lidé přežívali

Paradoxně nedobře dopadli cestující v prvních 11 řadách sedadel, které bývají běžně obsazeny prémiovými klienty létajícími vyššími třídami. Působila tam síla nárazu 12G. Síla postupem do zadní části letadla klesala k síle 6G. Podle expertů by nepřežil žádný z pasažérů v přední části letadla, avšak 78 procent ostatních pasažérů ve zbylé části letadla by zřejmě přežilo. Šance na přežití se zvyšovaly tím více, čím by cestující seděl dál vzadu.

Není příliš pravděpodobné, že by výsledky studie ovlivnily prodej prémiových letenek, které zejména na dlouhé lety poskytují klientům aerolinek nesrovnatelně vyšší pohodlí. Studie nicméně potvrdila výsledky šest let starého výzkumu publikovaného ve vědeckém magazínu Popular Mechanics. Ten zkoumal všechny pády letadel od roku 1971 a zjistil, že lidé v zadní části letadla přežili v 69 procentech případů, ti nad křídly v 56 procentech pádů a ti v přední části letadel jen ve 49 procentech nehod.

Připoutání hraje roli

Studie v Mexiku navíc zahrnovala i pokus, jak důležité je připoutání. Vedle sebe byly umístěny tři figuríny. Jedna byla připoutána a navíc seděla v tzv. poloze "brace", kterou pasažéři zaujímají v případě hrozby pádu letadla či nouzovém přistání. Druhá figurína byla také připoutaná, ale seděla normálně. Poslední figurína pak seděla, ale nebyla připoutaná. A podle studie nárazu, jen tento nepřipoutaný cestovatel by náraz nepřežil.

Navzdory těmto výzkumům, oba dva největší výrobci letadel si stojí za tím, že tyto studie nemají dostatečné podklady pro to, aby mohly být brány vážně. "Všechna místa jsou stejně bezpečná. Zejména když zůstáváte připoutáni, to je důležitý bod,"  uvedl mluvčí společnosti Boeing.

Roli hraje i rychlost evakuace

S mluvčím Boeingu si přizvukoval i mluvčí Airbusu a dodal jen to, že "nejbezpečnější letadlo je to, které nebourá a je dobře udržováno". Uvedl, že i největší letadlo společnosti, Airbus A380, který pojme až 850 pasažérů, je možné evakuovat do 90 sekund i v případě, že by zůstala polovina dveří letadla uzavřených.

Navzdory mnoha pověrám, většinu pádů letadel lze přežít. Otázkou je, zda je ke zvýšení pravděpodobnosti přežití důležité být blízko nouzového východu. Studie univerzity v Greenwichi dokládá, že je tento faktor nezanedbatelný. Vědci prozkoumali případy 2000 přeživších ze 105 leteckých nehod a zjistili, že ti, kteří seděli šest či více řad od nouzového východu, měli výrazně nižší pravděpodobnost na přežití. Rozdíl mezi místy v uličce a u oken byl pak mizivý.

Letadlo - nejbezpečnější dopravní prostředek

Létání i nadále zůstává jednoznačně nejbezpečnějším dopravním prostředkem. Pravděpodobnost, že zahynete při jednom určitém letu je podle webu planecrash.info zhruba 1 ku 4,7 miliónu.

Sezení v ekonomické třídě s připoutaným pásem a blízko nouzového východu pak riziko ještě snižuje stejně, tak jako létání s renomovanými aerolinkami, které se o své stroje příkladně starají. Pokud letíte v některé z rozvojových zemí, není od věci zkontrolovat statistiky nehodovosti daných aerolinií.