Přibližně jen půl hodiny by díky podmořským tunelům mohla trvat cesta z přístavních měst Chorvatska na některý z blízkých ostrůvků. Architekt Boženko Jelič by rád propojil Split, ZadarRijeku mimo jiné s ostrovy Hvar, Brač nebo Korčula. Jak informuje chorvatský zpravodajský portál vecernji.hr, šéf Zadarské župy (obdoba českého kraje) už podepsal smlouvu týkající se tunelového projektu.

Ostrov Korčula je oblíbeným dovolenkovým cílem českých turistů. I tento ostrov by měl být v budoucnu propojen s pevninou podmořským tunelem.

Ostrov Korčula je oblíbeným dovolenkovým cílem českých turistů. I tento ostrov by měl být v budoucnu propojen s pevninou podmořským tunelem.

FOTO: Profimedia.cz

Projekt uspěl také při prezentaci v Záhřebu. Nejen kvůli podpoře cestovního ruchu, ale také kvůli rozšíření obyvatelské základny ostrovů, jejíchž členů rychle ubývá. Protože je potřeba, aby projekt, jehož realizace se šplhá v přepočtu na miliardy korun, podpořila dotacemi Evropská unie, bude v příštích dnech prezentován také v Bruselu.

Výhody zrealizované soustavy tunelů by ale byly nesporné. Například z přístavního města Split je to na ostrov Brač asi 13 km. Aby řidiče a jejich spolujezdce nezachvátila klaustrofobie, která podle vědců hrozí v takových podmínkách přibližně po šesti minutách, byl by tunel rozdělen na dvě části. Pravděpodobně výstavbou umělého ostrůvku.

Některé pláže ostrova Peljašec jsou oblázkové, jiné písčité. I díky své rozmanitosti láká ostrov každoročně tisíce turistů.

Některé pláže ostrova Pelješac jsou oblázkové, jiné písčité. I díky své rozmanitosti láká ostrov každoročně tisíce turistů.

FOTO: Profimedia.cz

Podobně jako na Brač by se šlo autem přemístit ze Splitu odhadem během půl hodiny také na ostrovy Šolta a Hvar. Propojen s pevninou by byl také poloostrov Pelješac a ostrov Korčula. Předností tunelů by podle Jeliče bylo nejen rychlejší dopravení z pevniny na ostrov, ale také snadnější možnosti cestování mezi jednotlivými chorvatskými destinacemi. Domnívá se, že se tím zvýší atraktivita země, protože mnoho turistů dnes lákají poznávací dovolené, nikoli jen odpočinek na pláži.

Tunely by neměly být vedeny přímo po mořském dně. Sestavení tunelů proběhne na pevnině, pod vodu se nainstalují až následně. Před vlivy slané vody ochrání jejich povrch speciálně impregnovaná pryžová vrstva.