Získat oprávnění plavit se po slaných i sladkých vodách celého světa lze v Praze za pár dnů a zájemce o kapitánskou licenci to vyjde od 3600 korun do 5300 korun, podle toho, zda chtějí řídit malé plavidlo do 100 kW na řekách v ČR i zahraničí, na moři, nebo se vozit na plachetnici do 80 m2 plachet.

Pořadníky jsou však v těchto měsících naplněné k prasknutí. „Před prázdninami toho máme vždycky nad hlavu. V dubnu už je plný červnový termín na zkoušky a v červnu zářijový. Dá se říci, že zájem ze strany jak mužů mladých, tak starších, tak i žen vzrůstá. Zřejmě i díky tomu, že se u nás už nedělají české průkazy, ale rovnou mezinárodní,“ řekl Právu kpt. Pavel Kocfelda ze společnosti Reko, jenž se nejen po našich vodách plaví už více než třicet let.

Dvoudenním školením, dvouhodinovou cvičnou plavbou a následně úspěšně složenými teoretickými i praktickými zkouškami prošel i devětadvacetiletý David Kurtz.

„Loni v létě jsem se plavil pět dní v Chorvatsku na asi patnáctimetrové plachetnici a prošel jsem zkouškami, takže jsem tam dostal průkaz. Jenomže ten chorvatský ne všude uznávají a chtěl jsem mít i kapitánské oprávnění na řeky, takže jsem je šel složit i tady u nás,“ svěřil se redakci Kurtz s tím, že po českých řekách by rád povozil své přátele, ale jako kapitán se touží vrátit především na moře.

Pokud chce někdo strávit na lodi více než den, doporučuji Německo, Francii nebo Holandsko. Pavel Kocfelda, kapitán

Při cvičné plavbě, které se na sportovním kajutovém člunu o délce 6,5 metru účastnili ještě další tři budoucí kapitáni po dvoudenní teoretické přípravě, musel natrénovat parkování ke břehu pravobokem i levobokem a kvůli nedávné tragédii u Barrandovského mostu i zastavení na hladině u muže přes palubu. Ze stejných dovedností byl následující den po složení písemných testů zkoušen.

„Spíš jsem se obával těch testů. Z okruhu asi pěti set otázek tam bylo 35 otázek z malých plavidel na řece, 28 z plavby na moři a 14 z plachetnice. U každé zkoušky jsme mohli mít pět chyb. Praktickou plavbu jsme den předtím důkladně natrénovali, takže to všichni z nás bez problémů úspěšně složili,“ popsal průběh zkoušky David Kurtz. I čerství lodní kapitáni však potřebují kromě písemného oprávnění praxi, pro tu zkušený Pavel Kocfelda doporučuje ale spíše zahraničí.

„Zrovna nedávno jsme dělali průzkumnou plavbu po Vltavě a Labi a musím říci, že mi z toho bylo až smutno. Za posledních dvacet let se nic nezměnilo. V Česku není vybavení, není kde přistát a ze dvou pump o víkendu nefungovala jedna. Pokud chce někdo strávit na lodi více než den dva, rozhodně bych doporučil Německo, Francii nebo ideálně Holandsko,“ radí Kocfelda.