Turisté si při vyhlídkových jízdách Havanou mohou prohlédnout budovy jakoby strnulé v padesátých letech, které se nyní už značně rozpadají, billboardy s Fidelem Castrem i monumentální podobiznu Ernesta "Che" Guevary, která se tyčí nad Náměstím revoluce.

Autobusy zastavují u hotelu Havana Hilton, který kubánský režim znárodnil a přejmenoval na Havana Libre, i u oblíbeného baru Ernesta Hemingwaye jménem El Floridita.

Pro turisty mají zatím jen 12 autobusů

Vzhledem k tomu, že je v Havaně velmi špatná veřejná doprava, musí pro účely turistických vyhlídkových jízd zatím stačit 12 autobusů, z nichž tři jsou dvoupodlažní. "Jsou skvělé pro celkové obhlédnutí města," říkají argentinští turisté sedící ve druhém patře jednoho z nich.

Argentinskému páru připadalo zajímavé zejména Náměstí revoluce - rozsáhlá vybetonovaná plocha, kde mají své úřady Fidel Castro i jeho bratr Raúl. Známý obraz Che Guevary na betonovém sloupu patří k nedalekému ministerstvu vnitra.

Turisté si při vyhlídkových jízdách Havanou mohou prohlédnout budovy jakoby strnulé v padesátých letech, které se nyní už značně rozpadají.Vyhlídkové jízdy mají tři trasy, které celkem měří 150 kilometrů.foto: ČTK/AP/Javier Galeano

Vyhlídkové jízdy mají tři trasy, které celkem měří 150 kilometrů. První trasa směřuje z Náměstí revoluce do historické části Havany. Zastavuje u baru La Floridita a u budovy Capitolia, postaveného po vzoru washingtonského Capitolu, která je dokonce o něco větší než originál. V Capitoliu do revoluce v roce 1959 sídlila kubánská vláda, nyní prostory náleží kubánské akademii věd.

Linky začali používat i místní obyvatelé

Druhá trasa projíždí přes bulvár Malecon, který vede podél moře. Třetí odveze cestující z centrálního parku až na pláž Santa Maria východně za městem.

Zvláště třetí linku začali používat i místní, protože jim veřejná doprava neumožňuje dostat se bez přestupů tak rychle z jednoho konce města na druhý. Lístek sice stojí v přepočtu kolem šesti dolarů (přes 90 korun), což je - vzhledem k běžnému platu Kubánců pohybujícímu se kolem 20 dolarů - značná suma. Přesto je místních obyvatel využívajících turistické vyhlídkové trasy jako běžné linky čím dál tím víc.

Podle Gretel Gomezové, která vede státní podnik pro přepravu turistů, plánují kubánští představitelé zavést ke konci letošního roku ještě více dvoupodlažních turistických vyhlídkových autobusů.

Turisté si při vyhlídkových jízdách Havanou mohou prohlédnout budovy jakoby strnulé v padesátých letech, které se nyní už značně rozpadají.Kubánští úředníci měli obavy, aby přepravní prostředky sloužící exkurzím nerozzlobily Kubánce, kteří se musí spokojit s jen velmi nesouvislou a nekvalitní veřejnou dopravou.foto: ČTK/AP/Javier Galeano

Kubánští úředníci měli obavy, aby přepravní prostředky sloužící exkurzím nerozzlobily Kubánce, kteří se musí spokojit s jen velmi nesouvislou a nekvalitní veřejnou dopravou. Vláda proto objednala z Číny 3 000 moderních harmonikových autobusů za dvě miliardy dolarů. Ty ale zatím v kubánské metropoli jezdit nezačaly.

Podle Gomezové nových vyhlídkových autobusů dosud využilo 20 000 rekreantů. Každý rok Kubu podle agentury AP navštíví na dva miliony cizinců. Jsou mezi nimi i Američané, přestože Washington zavedl embargo, které turistické návštěvy "ostrova svobody" zakazuje.