Podle Okamury polovina z téměř devíti miliónů dovolených, na které Češi každoročně vyráží, připadá právě na dva měsíce letních prázdnin.

Důvodem snahy cestovních kanceláří doprodat zájezdy za každou cenu jsou nasmlouvaná místa v charterových letech. Kanceláře totiž platí za místo, ať je obsazené nebo ne. K moři například do Řecka je tak nyní možné letět na 12 dní od 11 000 včetně všech poplatků. Běžná cena začíná přitom na 13 000 Kč.

Podle zástupců cestovních kanceláří se však poslední dobou lidé od nákupů na poslední chvíli odklánějí a stále častěji nakupují zájezdy s velkým časovým předstihem. Prodej během tzv. prvního momentu nabízí podobné slevy jako prodej na poslední chvíli, výhodou je však mnohem širší nabídka. Loni se stávalo, že lidé, kteří vyčkávali, se nakonec do své vyhlídnuté destinace vůbec nedostali.

Zatímco letní dovolené ještě neskočily, cestovní kanceláře již lákají klienty na zimní pobyty v cizině. Jedná se zejména o exotické destinace.