Podle nedávného průzkumu v šesti vyspělých evropských zemích je pro tamější spotřebitele jednou z nejotravnějších situací porucha používaného stroje či spotřebiče. Nejvíce lidem vadí ztráta času při vyřizování reklamace. Průzkum zjistil, že mnohé obchodní řetězce s tím přímo kalkulují, dovážejí laciné výrobky z Číny a spoléhají se na to, že zákazník si radši pořídí výrobek nový.

Opačná situace je u zahradní techniky. U těchto složitějších výrobků totiž zákazníci už právem vyžadují kvalitu a perfektní poprodejní servis. Podívejme se, jaká je situace u nás.

Služby rozhodují – i u nás

I sebedokonalejší výrobky mohou někdy vypovědět službu. Když se ale pokazí v plné sezóně zrovna sekačka, je to k vzteku. Musíte ji naložit do auta, vyhledat servis (často bývá pouze jeden či dva v republice) a stroj tam dovézt. A pak i týdny čekáte na vyřízení reklamace, aniž byste měli čím sekat divoce rostoucí trávu.

Stoprocentní jistotu, že se taková patálie nepřihodí právě vám, asi mít nikdy nebudete. Ale přesto lze riziko výrazně snížit při dodržování doporučení, kterých se drží zákazníci například v Německu. A která mají obecnou platnost i u nás.

Dnes už vám dobří prodejci zahradní stroj dovezou zadarmo až domů, sestaví jej a předvedou.Dnes už vám dobří prodejci zahradní stroj dovezou zadarmo až domů, sestaví jej a předvedou.foto: Mountfield

Prvním doporučením je důraz na výběr skutečně kvalitního stroje. Ten se dá snadno rozpoznat už podle délky záruky. Prodejcům, kteří nenabízejí alespoň 5tiletou záruku, se snad raději vyhněte. Kvalitní motorové kosy, řetězové pily nebo rotační sekačky totiž takovou dobu běžného provozu bez závad snadno „unesou“.

Druhým faktorem jsou služby, které v západní Evropě poskytují zkušení specializovaní prodejci zahradní techniky běžně a zadarmo. Jde o zprovoznění stroje vyškoleným prodejním technikem přímo na zahradě u zákazníka. Nikdo z nás si přece nelibuje v luštění nesrozumitelných návodů k použití. Navíc podle statistik jsou některé nejběžnější závady způsobeny laickým prvním uvedením stroje do provozu. Bohužel, u nás tyto služby nejsou ještě běžné. Zdarma je, včetně dopravy stroje až na zahradu, nabízejí firmy Toro nebo Mountfield. Druhý jmenovaný prodejce dává navíc na své stroje prodlouženou 7letou záruku.

Kdo čeká, dočkat se nemusí…

V plné sezóně je důležitá i rychlost případné opravy. U asijských produktů by se ale čekání na opravu mohlo protáhnout na hodně dlouho – náhradní součástky totiž většinou vůbec nedodávají.

S dostupností náhradních dílů mají někdy velké problémy i drobní regionální prodejci. Nejsou totiž schopni držet na skladě veškeré požadované díly, takže je musí objednávat a čekat, až jim je odněkud dovezou. Oprava se tím pádem často protáhne na několik týdnů, což je v plné sezóně pro majitele zahrady pěkná rána. Naproti tomu velcí a silní prodejci, jako například John Deere nebo již zmiňovaný Mountfield, který disponuje 52 servisními centry po celé republice, jsou schopni držet v zásobě desítky tisíc nejpoužívanějších náhradních dílů. A to i na stroje prodané před mnoha lety.

Co dodat závěrem?

Vždy je nutné zvážit, kde budeme nakupovat. A neměli bychom hledět jen na cenovku. Ptejme se, kde byl ten který zahradní stroj vyroben. Všímejme si délky nabízené záruky – ideální je 7 let dlouhá. Měli bychom se zajímat i o dostupnost a kvalitu servisu, a také o to, zda nám stroj zadarmo dovezou domů, zda nám jej na zahradě také odborně sestaví, uvedou do provozu a předvedou všechny jeho funkce.