Hlavní obsah

Nejvíc světelných zdrojů mají doma rodiny z Olomouckého kraje

Novinky, nes

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Při pohledu na rozzářené vánoční stromečky za okny našich domovů asi málokoho napadne, že se v českých domácnostech v běžných dnech rozsvítí na 64 miliónů světelných zdrojů. Jsou to všechny klasické, čili wolframové žárovky, úsporné zářivky, halogenky, LED žárovky a další.

Foto: David Ryneš, Novinky

Celkový počet světelných zdrojů

Článek

Vyplývá to z průzkumu společnosti Ekolamp, která oslovila víc než 1200 respondentů z celé České republiky.

„Nejvíce světel se rozsvítí v Olomouckém, Zlínském a Moravskoslezském kraji, kde na domácnost připadá více než 17 zdrojů, naopak nejméně jich svítí v Plzeňském a Ústeckém kraji, kde je průměr okolo deseti,“ říká Zuzana Adamcová ze společnosti Ekolamp, která se zabývá zpětným odběrem a recyklací vysloužilých světelných zdrojů a svítidel.

V českých domácnostech přitom stále ještě převažují klasické wolframové žárovky, které mají ve 42 procentech rodin. Jejich počty ovšem postupně klesají s tím, jak je nahrazujeme jinými typy zdrojů, nejčastěji kompaktními (někdy také nazývanými jako úsporné) zářivkami (28 procent) a nověji také LEDkovými zdroji (10 procent). Prodejci přitom zaznamenávají neustále rostoucí podíl LED žárovek. Děje se tak nejvíce na úkor halogenových žárovek.

„V absolutních číslech prodejů lze každoročně pozorovat sezónní vývoj, s přicházejícím podzimem a zkracující se délkou dne rostou i objemy prodeje světelných zdrojů. A tento zvýšený prodej zpravidla vydrží až do května,“ sdělil Novinkám Marek Ingr, mluvčí Euronics.

„Lépe informovaní zákazníci již chápou ekonomickou výhodu levného provozu LED žárovek, které se výrazně vyplácejí i přes vyšší vstupní investici, tj. pořizovací cenu. Tuto pozitivní změnu vnímání LED technologií potvrzují i objemy prodejů, kde zákazníci z Prahy a středních Čech se nadprůměrně orientují na LED žárovky. Patrně tomu napomáhá i vyšší kupní síla regionu. Zákazníci v krajích s nižší kupní silou více přemýšlejí o počátečních nákladech, a proto tam prodeje LED žárovek nedosahují ani 20 % z celkového počtu prodaných světelných zdrojů, což je méně, než představuje celorepublikový průměr,” doplňuje jeho slova Petr Štursa, produktový manažer Kasa.cz.

Reklama

Výběr článků

Načítám