Dům se nachází v oblasti italské Sardinie a byl postaven na přelomu padesátých a šedesátých let na tehdy opuštěné skále jako součást velmi architektonicky zdařilého komplexu domů, které mají všechny stejný výrazový charakter – kámen na fasádě, který se liší pouze svou velikostí.

Nejen v předsíni je použita keramická dlažba Armonie.

Nejen v předsíni je použita keramická dlažba Armonie.

FOTO: Lukáš Hausenblas

Před architektem stál úkol se zcela jasným zadáním: „Měli jsme vytvořit pohodlný prázdninový dům pro šestičlennou rodinu. Dům s lehkou ležérní letní atmosférou neformálního charakteru, který na sebe nebude strhávat pozornost množstvím nápadů, použitými materiály ani značkovými kusy nábytku, který bude přiměřeně investičně náročný a přirozeně se začlení do stávajícího prostředí.

Trošku primitivní, lehce patinovaný a současně i pohodlný. Tak trochu plážová, dřevěná převlékací kabinka, ale s odkazem na dobu vzniku domu,“ přibližuje svůj záměr architekt.

Pro multifunkční využití obytného prostoru jsou použita křesla a pufy, které umožňují variabilní uspořádání podle individuálních potřeb. Prostředí je obohaceno také zlatým akcentem – stolky Pols Potten.

Pro multifunkční využití obytného prostoru jsou použita křesla a pufy, které umožňují variabilní uspořádání podle individuálních potřeb. Prostředí je obohaceno také zlatým akcentem – stolky Pols Potten.

FOTO: Lukáš Hausenblas

Mohutný jídelní stůl ze starého jilmového dřeva obklopují židle Ghost.

Mohutný jídelní stůl ze starého jilmového dřeva obklopují židle Ghost.

FOTO: Lukáš Hausenblas

„Rozhodli jsme se, že celý interiér bude navržen v atypickém řešení veškerého vybavení, kdy kromě pohovky, křesel a židlí bude vše vyrobeno na míru. Dokonce i typová postel je osazena atypicky řešeným dřevěným čelem a pomyslnými nebesy s moskytiérou proti komárům. Hned naše první návštěva na tomto místě nás natolik oslovila, že při pohledu na moře z této výšky nás napadl interiér střídmý, lehký, prostě bílý... interiér jako oblak na nebi.

Kromě samotné rekonstrukce domu a jeho interiéru jsme se také zabývali osazením domu do okolní krajiny a umístěním nového 15metrového bazénu, který je zasekán z jedné strany do skály, aby mohl být rozložen přes celou délku domu. Při výstupu z interiéru jeho hladina splývá s hladinou moře pod námi. Přáli jsme si, aby dům příjemně splynul s okolím.“

Dětský pokoj je vybaven nábytkem zhotoveným na míru. Dvě postele s palandami umožňují pobyt čtyřem dětem. Pokoj je doplněn pracovním stolem, nástěnnými košíky, háčky a zlatými ramínky (vše Hübsch).

Dětský pokoj je vybaven nábytkem zhotoveným na míru. Dvě postele s palandami umožňují pobyt čtyřem dětem. Pokoj je doplněn pracovním stolem, nástěnnými košíky, háčky a zlatými ramínky (vše Hübsch).

FOTO: Lukáš Hausenblas

Surovost okolní přírody, mohutných útesů a skal a jejich šedá barevnost, kde člověk vnímá vzdálený horizont, vyprahlou vegetaci, skály a rozprostírající se mořskou hladinu, vedla architekta ke střídmosti a pokoře.

Lůžko Ghost (Gervasoni) je opatřeno atypicky řešeným čelem s nebesy a doplněno jilmovými stoličkami a zlatými stolečky Pols Potten. Jutové koberce umožňují snadnou údržbu.

Lůžko Ghost (Gervasoni) je opatřeno atypicky řešeným čelem s nebesy a doplněno jilmovými stoličkami a zlatými stolečky Pols Potten. Jutové koberce umožňují snadnou údržbu.

FOTO: Lukáš Hausenblas

Komoda zhotovená na míru odkazuje svým tvaroslovím na šedesátá léta, kdy byl dům postaven.

Komoda zhotovená na míru odkazuje svým tvaroslovím na šedesátá léta, kdy byl dům postaven.

FOTO: Lukáš Hausenblas

Barevnost země s vegetací sežehnutou sluncem s divokými travinami a mohutnými olivovníky, její divokost a přirozenost limitovala užití výrazových prostředků.

Na dostavbu domu architekt uplatnil místní kámen – na fasádu a částečně i na stěnu interiéru, kam volně prostupuje. Kámen použil také při úpravě jeho okolí, kdy je přirozeně „rozházen“ kolem domu do velkých skupin a osázen lokální vegetací. To dům začlenilo do prostředí tak, že je ze vzdáleného pohledu téměř neviditelný a dokonale splývá se skálou a okolní krajinou.

Nábytek v koupelnách je zhotovený na míru podle návrhu architekta Martina Franka.

Nábytek v koupelnách je zhotovený na míru podle návrhu architekta.

FOTO: Lukáš Hausenblas

Také poloha domu vysoko na útesu nad mořem – kam až oko dohlédne nekončící hladina a pohled jako z nebe – přiměla tvůrce k hojnému užití bílé barvy: bílé textilie, bílé upravené dřevo, bílé doplňky…

Objevuje se v kombinaci s šedou barvou, která z okolního kamene prostupuje do interiéru na podlahu a částečně, v několika dalších tónech, také na nábytek. Odrážejí se zde i barevné tóny suché trávy, její zlatavý nádech, který spatříte na několika kusech surových dřevěných stolečků, lustrech z přírodní trávy nebo v jutových kobercích.

Jedna ze tří koupelen se střešními světlíky pro přirozené odvětrávání a prosvětlení, nástěnné svítidlo nese značku House Doctor.

Jedna ze tří koupelen se střešními světlíky pro přirozené odvětrávání a prosvětlení, nástěnné svítidlo nese značku House Doctor.

FOTO: Lukáš Hausenblas

Stylový soulad

Celý komplex domu byl postaven v šedesátých letech a tento styl je v celém prostředí stále cítit. Například velký oválný bazén zasazený do skály, který je stále udržovaný a dobře slouží svým návštěvníkům, je jako z dobového filmu od Felliniho.

Z důvodu optimálního propojení barev a materiálů vně domu i v interiéru je na obou terasách umístěn venkovní teakový nábytek ze série Inout (Gervasoni). Doplněn je keramickými prvky ve formě odkládacích keramických stolků.

Z důvodu optimálního propojení barev a materiálů vně domu i v interiéru je na obou terasách umístěn venkovní teakový nábytek ze série Inout (Gervasoni). Doplněn je keramickými prvky ve formě odkládacích keramických stolků.

FOTO: Lukáš Hausenblas

„Chtěli jsme zanechat lehkou, stylovou stopu doby, v níž stavba vznikla. Čtvercovou keramickou dlažbu v barvě okolního kamene jsme nechali náhodně atypicky nařezat do diagonálních linek. Solitérní kusy nábytku jsme osadili na subtilní ocelové konstrukce nožek z trubkového profilu, celočalouněné židle v bílé lněné textilii jsme doplnili modely drátěných židlí Bertoia, odkazujícími na dobu 50.–60. let. Rovněž pracovní stůl v dětském pokoji poukazuje na dobu stavby domu.“

Skalnaté okolí domu se suchomilnou vegetací

Skalnaté okolí domu se suchomilnou vegetací.

FOTO: Lukáš Hausenblas

Jak to vidí architekt

„Navrhovali jsme dům pro odpočinek, relaxaci, zábavu, bezstarostnost... pro požitek z dobře připraveného jídla z místního trhu a stolování u velkého, surového stolu, pro nic nerušené výhledy do dalekých horizontů, pro letní život rodiny u moře, bez zbytečných příkras, pro potěšení a s potěšením.“

1/ vstupní prostor 2/ pokoj 3/ pokoj 4/ ložnice 5/ koupelna + WC 6/ terasa + sezení, jídelní stůl a bazén 7/ koupelna + WC 8/ pokoj se dvěma patrovými postelemi 9/ koupelna + WC 10/ obývací část s kuchyňským koutem a jídelním stolem

1/ vstupní prostor 2/ pokoj 3/ pokoj 4/ ložnice 5/ koupelna + WC 6/ terasa + sezení, jídelní stůl a bazén 7/ koupelna + WC 8/ pokoj se dvěma patrovými postelemi 9/ koupelna + WC 10/ obývací část s kuchyňským koutem a jídelním stolem

FOTO: Lukáš Hausenblas

Lenka Saulichová, www.modernibyt.cz