Spaní ve stanu má svou nepopiratelnou romantiku. Ten, kdo jej ale někdy stavěl v noci po celodenní túře, nebo dokonce ve špatném počasí, jistě potvrdí, že za takových podmínek hledat ještě rovný plácek, bez kořenů, šišek, či ostrých konců větví, aby se nepoškodila podlážka a nocležník se dobře vyspal, může být víc než jen otravné.

I proto se letos začaly objevovat na trhu první vlaštovky v podobě stanů, které mají část nebo celou konstrukci v podobě vzduchových komor. Stan pak stačí na místě prostě připojit ke kompresoru a během chvíle se sám postaví. Jsou-li komory dobře rozmístěné a na stan je použit dostatečně odolný materiál, lze jej pak místo na zem umístit na vodní hladinu a používat jej jako velmi spartánskou verzi hausbótu.

Umístit stan na zem, na střechu auta i na hladinu vody umožnila jeho nafukovací konstrukce a velmi nízká hmotnost.

Umístit stan na zem, na střechu auta i na hladinu vody umožnila jeho nafukovací konstrukce a velmi nízká hmotnost.

FOTO: Profimedia.cz

Nocležník si může být jistý, že ve stanu na vodě jej určitě nic do zad v noci tlačit nebude. Zároveň voda člověka přirozeně ukolébá k spánku. Aby se ale probudil stejně klidně a bez neblahých překvapení, je nutné na noc kotvit. Jinak hrozí neštěstí. Plovoucí, nijak nehlídaný stan se může z jakéhokoli důvodu v noci přesunout po hladině nejenom k jezu, stačí třeba i ostrá větev trčící nad vodou.

Stan GT Roof od rakouského výrobce Gentle Tent je konstrukčně odvozen od předchozích modelů, které jsou určené do autokempů. Je navržen tak, aby jej bylo možné namontovat na jakýkoli střešní nosič na autě. Kostru tvoří jedna nafukovací komora. Přístupový otvor je pak možné orientovat jak za vůz, tak po jeho straně.

Není-li možné z jakéhokoli důvodu rozbít stan na zemi, nevadí. - Může být umístěn i na střeše vozu. Připevnit jej lze k jakémukoli střešnímu nosiči.

Není-li možné z jakéhokoli důvodu postavit stan na zemi, nevadí. Může být umístěn i na střeše vozu. Připevnit jej lze k jakémukoli střešnímu nosiči.

FOTO: Profimedia.cz

Rozdílem oproti předchozím modelům je ovšem nafukovací kostra a také podlážka. (Celta je pak z textilie Tencate All Season Touring s akrylovým zátěrem.) Právě možnost nafouknutí kostry a podlážky stanu, společně s jeho nízkou hmotností (pouhých 25 kg), umožňují využít jej i jako plovoucí přístřešek na vodě. Dokonce jej lze přivázat za loď a vléci za sebou. Jak ale sami výrobci zdůrazňují, obojí lze provozovat výhradně na klidné, stojaté vodě.

Ve složené podobě má stan objem 100 x 100 x15 cm.

Ve složené podobě má stan rozměr 100 x 100 x15 cm.

FOTO: Profimedia.cz

Stan prodávaný v přepočtu za 56 700 korun má kónický tvar, nejširší je v nejvyšším bodě. Rozměry podlahy jsou 2,2 x 1,4 m, rozměry střechy činí 3,3 x 1,5 m. Vnitřní výška stanu je 1,3 m.

Protože se počítá především s jeho použitím na střeše vozu, je součástí dodávky kromě čerpadla i žebřík.