Tvůrci kamenných děl jsou vesměs umělci ze sochařské komunity zimbabwské vesnice Tengenenge.

Pohled z příjezdové cesty, kterou střeží Náčelník sochaře Victorea Fira. Prudký svah skalky stabilizují gabiony.

Pohled z příjezdové cesty, kterou střeží Náčelník sochaře Victorea Fira. Prudký svah skalky stabilizují gabiony.

FOTO: Petr Horník, Právo

Vyrábějí sochy z hadce, horniny, která může mít tmavě zelenou, granátovou až černou barvu.

Díla sochařů z Tengenenge nejsou v Česku neznámá. Zdobí mj. zelené plochy Zoologické zahrady ve Dvoře Králové, botanické zahrady v pražské Troji nebo interiér Kavárny & Galerie Art-n-Coffee Na Příkopě v Praze.

FOTO: Petr Horník, Právo

Sochy v okolí domu

Dům je sochami vkusně a střídmě obklopen ze všech stran. Okolí stavby a zahrada jsou tak zároveň výstavním prostorem. Umělecké objekty nacházíme nejčastěji v květinových zákoutích podél hranice pozemku, která na jeho jižní straně přechází do volného prostoru.

Socha Má a Tvá rodina Clemence Makora vyniká na mulčovém podkladu, mezi drobnými keři a travami.

Socha Má a Tvá rodina Clemence Makora vyniká na mulčovém podkladu, mezi drobnými keři a travami.

FOTO: Petr Horník, Právo

Sochy světle šedého odstínu opticky vynikají na mulčovací kůře. Dominantní je Náčelník, který bdí na svahu mezi hlavním vchodem do domu a vjezdem do garáže.

Šťastný muž Davisona Chakawy dlí mezi travou a levandulemi.

Šťastný muž Davisona Chakawy dlí mezi travou a levandulemi.

FOTO: Petr Horník, Právo

Světle šedá díla jsou z opracovaného či jemně broušeného hadce. Velmi tmavé, až černé sochy – nejčastěji tváře, torza – se lesknou díky povrchové úpravě voskem. Obklopují je světlé oblázky a oživující prvky jako tráva, keře s barevnými lístky a květiny.

FOTO: Petr Horník, Právo

Péče o umění

Zahradní sochy vyžadují péči. Povrch většiny z nich je porézní, trpí vnějšími podmínkami, v zimě především mrazovou erozí. Sochaři proto v závěrečné fázi tvorby nahřívají povrch soch u otevřeného ohně a nanášejí vosk tak, aby se do horkého kamene vpil co nejhlouběji.

Láskyplná socha V objetí od Tafungy Bonjisiho

Láskyplná socha V objetí od Tafungy Bonjisiho

FOTO: Petr Horník, Právo

Po zchladnutí ho rozleští jemnou látkou. Voskování je součástí jejich výtvarného záměru. V našich podmínkách vosk ochrání sochy před nepřízní počasí. Sochy stačí voskem ošetřit jednou za dva roky.

Schodiště z obývacího pokoje do patra lemují pestré obrazy afrických umělců, které spoluvytvářejí exotickou atmosféru. Z přízemí jsou viditelné díky prosklenému zábradlí.

Schodiště z obývacího pokoje do patra lemují pestré obrazy afrických umělců, které spoluvytvářejí exotickou atmosféru. Z přízemí jsou viditelné díky prosklenému zábradlí.

FOTO: Petr Horník, Právo

Před obdobím mrazů majitel balí sochy do smršťovací fólie. Odměnou jsou mu sytě tmavé, barevné či lesklé sochy, které si v zahradě, měnící svou podobu v běhu ročních období, zachovávají neměnný klid.

Socha Sestry od Lovemora Bonjisiho

Socha Sestry od Lovemora Bonjisiho

FOTO: Petr Horník, Právo

Souhra tří linií

Za zmínku stojí optické propojení zahrady a zadní části domu třemi přesahy stavby a třemi odlišnými zónami zahrady.

Obývací prostor domu s velkou prosklenou plochou a posunovacími dveřmi zasahuje do zahrady nejhlouběji, pokračuje loukou, která se v mírném sklonu svažuje k zatravněné ploše s ostrůvky se sochami.

V interiéru mají sochy zvláštní prostor, ladí s barvami v interiéru a s historizujícím nábytkem.

V interiéru mají sochy zvláštní prostor, ladí s barvami v interiéru a s historizujícím nábytkem.

FOTO: Petr Horník, Právo

Slunná stráňka je orientovaná na jih, barevně ji zpestřuje luční kvítí a traviny – květy kopretin, zvonky, vlčí mák, různé druhy jetelů, koukol, modrá šalvěj, řebříček, kostřava.

Z kopretin na loučce vystupuje k chodníku socha Hlava od Issy Simmse.

Z kopretin na loučce vystupuje k chodníku socha Hlava od Issy Simmse.

FOTO: Petr Horník, Právo

Výhodu květnaté louky spatřuje majitel domu a zahrady nejen v její barevné proměňující se živosti a přirozenosti, ale také v údržbě. Louku nezalévá a seče ji jen dvakrát do roka.

Na prostřední, úzkou část domu s dveřmi navazuje dlážděný chodník, který vytváří hraniční vlnu mezi loukou a kamennou skalkou v nejstrmější části svahu.

Rodina od sochaře Costy Gunji, v pozadí socha Milenců sochařky Eliny Gosty.

Rodina od sochaře Costy Gunji, v pozadí socha Milenců sochařky Eliny Gosty.

FOTO: Petr Horník, Právo

Skalka zpevněná na dvou úrovních nízkými gabiony obklopuje třetí část stavby, jež do zelené zahrady už téměř nezasahuje.