Není divu, podle místních pravidel pro výstavbu totiž nově budované domy v této části země musí nejenom kopírovat půdorys původních historických obydlí, ale musí mít také pokud možno jejich vzhled. Architekti ovšem toužili po domově, který bude vzdušný a který bude po všech stránkách spektakulární.

Architekti jako jeden z hlavních zkrášlujících materiálů použili korodovanou ocel, z níchž nechali například vyrobit obří boxy a jimi obroubili okna a dveře domu. Fungují jako stínící prvky.

Architekti jako jeden z hlavních zkrášlujících materiálů použili korodovanou ocel, ze které nechali například vyrobit obří boxy a jimi obroubili okna a dveře domu. Fungují jako stínicí prvky.

FOTO: Jesús Granada

Ve svém návrhu se proto rozhodli pro variantu, která jediná umožňovala rozumně propojit jejich představy s platnou legislativou. Do skořepiny z kamenného zdiva uschovali moderní interiér.

Kamennou obálku na všech stranách přitom otevřeli tak, aby dovnitř procházelo maximum světla a v chladných měsících i tepla.

Vstupní dveře a okno jsou vizuálně propojeny. Vzniká tak dojem, že tvoří jeden celek, tedy podobně, jako by vypadla vrata do staré stodoly.

Vstupní dveře a okno jsou vizuálně propojeny. Vzniká tak dojem, že tvoří jeden celek, tedy podobně, jako by vypadala vrata do staré stodoly.

FOTO: Jesús Granada

Zajímavou výzvou byl velký sklon pozemku. Architekti toho využili a propojili interiér domu se zahradou na obou podlažích stavby. Ostatně původní farma byla také patrová.

V přízemí, kde v létě nebylo takové horko, chovali někdejší obyvatelé brav (drobný domácí dobytek), horní podlaží pak obývali sami.

Stínící prvky z korodované oceli.

Stínicí prvky z korodované oceli

FOTO: Jesús Granada

Architekti spodní podlaží nově pojednali jako klidovou zónu a vsadili do něj ložnice. Za parných letních dnů v nich panuje příjemný stín a chládek. Naopak horní patro funguje coby denní a společenská zóna domácnosti.

Obří vertikálně se sklápějící okenice jsou poháněny hydraulikou.

Obří vertikálně se sklápějící okenice jsou poháněny hydraulikou.

FOTO: Jesús Granada

Pěkným prvkem je venkovní bazén, který je navržen jako nekonečný. Stěna domu k němu směřující je pak otevřena posuvnými prosklenými dveřmi. Ty lze úplně roztáhnout, takže se interiér místnosti spojující v sobě jídelnu s kuchyní přirozeně propojí s exteriérem.

Stín zajišťují gigantické vertikálně sklápěné okenice z korodované oceli poháněné hydraulicky. Ze stejného materiálu jsou vyrobeny i masivní boxy rámující okna a dveře.

Obvodové zdivo domu je kamenné, aby stavba co nejvíce připomínala původní farmu, na jejíchž troskách vyrostla.

Obvodové zdivo domu je kamenné, aby stavba co nejvíce připomínala původní farmu, na jejíchž troskách vyrostla.

FOTO: Jesús Granada

Co je nekonečný bazén
Nekonečné bazény neboli bazény se skrytým či ztraceným okrajem mají jednu ze stran ukrytou pod vodou přetékající ven. Obvykle jsou umístěny na vyvýšené ploše, takže při pohledu z bazénu vzniká dojem, že se hladina vody dotýká obzoru, je nekonečná. Výjimečně hezký efekt vzniká při umístění bazénu tak, aby "nekončící" hladina měla pokračování ve vodní ploše na obzoru.
První, co návštěvník při vstupu do domu spatří, je velké skulpturální schodiště.

První, co návštěvník při vstupu do domu spatří, je velké skulpturální schodiště.

FOTO: Jesús Granada

Korodovanou ocel návštěvník zahlédne také hned při vstupu do domu. Je z ní vytvořeno skulpturální schodiště.

V interiéru host objeví hned dva prostory s dvojitou výškou stropu, které domu dodávají pocit vzdušnosti a nadbytku volného místa.

Také na schodiště architekti použili korodovanou ocel.

Také na schodiště architekti použili korodovanou ocel.

FOTO: Jesús Granada

Architekti dům navrhli jako pasivní. Aby dosáhli hodnot potřebných pro tento standard, použili izolaci na bázi korku, což je lokálně produkovaný materiál. Korkové desky jsou z interiérové strany překryté panely Claytec, jež se vyrábějí ze směsi jílu a slámy.

Společenská zóna domu je umístěna do horního patra.

Společenská zóna domu je umístěna do horního patra.

FOTO: Jesús Granada

Zmíněné materiály architekti volili proto, aby zachovali prodyšnost skořepiny domu. Poslední vrstvu v interiéru na stěnách obstarala tradiční jílová omítka, s přirozeným jemně šmouhovatým vzhledem, díky němuž nebylo nutné dům vymalovat.

Architekti na zdech nechali tradiční jílovou omítku v přírodní barvě a podlahy svého domova zvolili z leštěného betonu ošetřeného vrstvou vosku.

Architekti na zdech nechali tradiční jílovou omítku v přírodní barvě a podlahy svého domova zvolili z leštěného betonu ošetřeného vrstvou vosku.

FOTO: Jesús Granada

Architekti si při volbě materiálů dali velmi záležet. Rámy oken jsou z olejovaného dubového dřeva. Podlahy v celém domě jsou z leštěného betonu, jehož povrch byl na závěr ještě navoskován.

Majitelé tak mají dům, do nějž mohou děti vesele vbíhat a zase vybíhat, bez starosti o to, zda zrovna mají zablácené nebo zaprášené boty. Údržba podlah je velice jednoduchá.

Díky umístění do horního patra je možné se přes den kochat hezkým výhledem do okolí domu.

Díky umístění kuchyně do horního patra je možné se přes den kochat hezkým výhledem do okolí domu.

FOTO: Jesús Granada

Objekt je vytápěn podlahovým topením připojeným ke geotermálnímu systému. V letních měsících pak stejný systém interiér domu ochlazuje.

Snižování teploty v horku napomáhá i přirozené proudění vzduchu napříč domem, které umožňuje jeho chytře navržená dispozice.

Dům je primárně vytápěn podlahovým topením. Pro navození příjemné atmosféry, zvláště v zimních měsících, je v obýváku ovšem i krb.

Dům je primárně vytápěn podlahovým topením. Pro navození příjemné atmosféry, zvláště v zimních měsících, je v obýváku ovšem i krb.

FOTO: Jesús Granada

Architekti počítají do budoucna s využíváním solárních panelů coby zdroje elektrické energie, jež chtějí doplnit vlastní větrnou elektrárnou. Jejich domov se tak stane zcela nezávislým na dodávkách energie z veřejné sítě.

Veškerá voda je recyklována a využívána pro zavlažování zahrady.

Interiér domu je zajímavě členěn.

Interiér domu je zajímavě členěn.

FOTO: Jesús Granada

Uspořádání přízemí

Uspořádání přízemí

FOTO: Zest Architecture (2x)

Uspořádání prvního patra

Uspořádání prvního patra