Hlavní obsah

Kvalitní garážová vrata znamenají bezpečnost

Právo, Karolina Černá

Sevřené prsty ve vratech, auto rozbité nárazem hrany garážových vrat - je ještě více nehod, které může špatně zajištěný vjezd do garáže způsobit. Co s tím?

Foto: TRIDO (3x)

Bezpečnost vrat a tím i našeho vozu závisí zejména na kvalitním bezporuchovém pohonu.

Článek

Při výběru garážových vrat nerozhoduje pouze jejich typ, ale také míra bezpečí, kterou nabízejí. Proto se zajímáme o vlastnosti pohonu garážových vrat a také o ochranu proti vypáčení. Vjezd do garáže totiž bývá vedle dveří do sklepa nejslabším článkem zabezpečení domu proti zlodějům.

Pohony vrat 

Bezpečnost vrat závisí na kvalitním bezporuchovém pohonu. Dálkově ovládaný pohon by měl při najetí na překážku automaticky zastavit chod vrat. Ta pak zůstanou v dané poloze. V případě nárazu hrany vrat do jakéhokoli předmětu některé typy pohonu zajistí, že vrata povyjedou o kousek zpět nahoru. Sevření osoby či automobilu do zavírající se garáže je tak vyloučeno.

Foto: HÖRMANN

Panely sekčních vrat mají mít ochranu proti sevření prstů. Z vnitřní strany kloub zajišťuje dokonalé zapadnutí lamel při pohybu vrat, z vnější strany je gumová lišta.

Tažná lana a pružiny musí být jištěné. Existují různé druhy pojistek, např. patentovaný systém dvojitých pružin (pružina v pružině) zamezí pádu vratového křídla při prasknutí jedné z pružin. Toto opatření je nezbytné hlavně u svisle se otevírajících sekčních vrat.

Pro ještě větší bezpečnost necháme nainstalovat do spodní části vrat bezdotykovou světelnou závoru. Funguje na principu fotobuňky - jakmile se přiblíží překážka, vrata se automaticky včas a jemně zastaví.

Ochranné prvky

Mezi bezpečnostní prvky zamezující zejména zranění dětí patří ochrana proti sevření prstů do vratových článků. Jednotlivé panely sekčních a rolovacích vrat do sebe musí dokonale zapadat tak, aby mezi ně při pohybu vrat nikdo nestrčil prsty. Boční uzavřené zárubně zabrání vsunutí ruky.

Foto: HÖRMANN

Při najetí na překážku dojde k automatickému vypnutí pohonu vrat.

U kvalitních křídlových vrat zajišťuje spoje mezi křídly a rámem speciální gumový kryt skrývající mezeru, do níž by dítě mohlo neopatrností strčit prsty. Okolí zárubně chrání gumové těsnění. Ideální je, když se při zjištění překážky na straně kliky automaticky zastaví zavírání.

U výklopných vrat by měly být nad rameny pák flexibilní ochranné kryty a mezi křídlem vrat a rámem ochranné lišty, které snižují nebezpečí zhmoždění nebo sevření rukou.

Proti zlodějům

Když se automatická garážová vrata zavřou, zajištění proti zvednutí zaskočí do dorazu vodicí kolejnice. Tím se vrata pevně uzamknou a jsou chráněna proti vypáčení. Při nákupu se informujeme, zda pohon umožňuje tuto ochranu i při výpadku proudu.

Foto: HÖRMANN

U dálkově ovládaných garážových vrat se zajímáme o možnosti ruční obsluhy a o bezpečnostní prvky, které fungují i při výpadku proudu.

Křídlová a výklopná vrata bývají z hlediska vypáčení zranitelnější, ale nemusí tomu tak být vždy. Existují detektory reagující velmi pronikavým alarmem na pouhý pohyb v okolí garáže či násilné otevírání vrat.

Necháme-li si nainstalovat elektronický alarm napojený na lokální bezpečnostní agenturu, která zasáhne na místě, můžeme spát klidněji.

Foto: TRIDO

Sekční výsuvná vrata mají pojistku proti přetrhnutí pružiny. Pružina je odolná, ovšem výrobce garantuje určitý počet otevíracích cyklů.

Garáž podobně jako celý obytný prostor ochrání také komplexní bezpečnostní systém. Na centrální klávesnici alarmu uvnitř domu kontrolujeme, zda jsou garážová vrata správně dovřená. O dění kolem garážových vrat pak máme přehled i na dálku.

Foto: JABLOTRON

Komplexním bezpečnostním systémem ovládáme domácnost včetně garážových vrat.

K informacím svého alarmu se dostaneme díky bezplatné internetové samoobsluze z počítače nebo chytrého telefonu prakticky odkudkoliv.

Péče o vrata

Bezpečí garážových vrat vyjdeme vstříc, když se staráme o jejich pohon a další mechanické prvky a pravidelně je kontrolujeme. Např. tažné pružiny jsou sice značně odolné, výrobci však garantují určitý bezpečný počet otevíracích cyklů. Při jeho překročení dochází k únavě materiálu a pružina se může přetrhnout. Pojistka okamžitě zastaví chod vrat a zabrání pádu křídla, ovšem takové situaci se můžeme preventivně vyhnout.

Foto: KÄRCHER

Umýváme-li auto, tlakovým čističem pohodlně očistíme i garážová vrata.

Vrata udržujeme čistá z vnější i z vnitřní strany, stačí je opláchnout vodou s neutrálním čisticím prostředkem. Při navíjení znečištěných lamel rolovacích vrat dochází v boxu k jejich odírání a později i poškození, takže už do sebe nemusejí ideálně zapadat a hrozí sevření prstů.

Čistíme i vnitřní gumová těsnění na zárubních, kterým škodí jemný prach, kontrolujeme je alespoň jednou za tři měsíce. Na vodicí kolejnice stačí použít smeták a suchý hadr. Pamatujeme, že jakákoli mazadla přitahují do kolejnic ještě více prachu a nečistot.

Certifikát bezpečí

Garážová vrata mají splňovat bezpečnostní předpisy podle evropské normy EN 13241-1. Spolehlivý výrobce vám na požádání předloží certifikát o dodržování této normy.

Foto: TRIDO

Vrata mohou být opatřena v dolní části světelnou závorou, která díky čidlu reaguje jemným zastavením vrat.

Typy garážových vrat

Jedno- a dvoukřídlá jsou klasická, vyžadují prostor pro otevírání. V otevření je chráníme zarážkami proti samovolnému pohybu, zejména při silném větru. Ideální je napojení na komplexní bezpečnostní systém domu. Výklopné křídlo otevíráme částečně před otvor garáže. Dáváme pozor na možné vypáčení.

Napište nám

Postavili jste nový dům, rekonstruovali byt anebo máte hezky zařízenou zahradu a rádi byste se ostatním čtenářům pochlubili a inspirovali je?

Napište nám do redakce na adresu bydleni@novinky.cz, připojte pár průvodních vět a několik snímků vašeho díla.

Sekční vrata výsuvná pod strop nebo posuvná do boku jsou z podstaty své konstrukce poměrně bytelná. Je nutná kontrola pohonu a dálkového ovládání. Rolovací vrata otevíráme kolmo vzhůru, zasunují se do boxu nahoře. Brzda proti pádu vrat je nezbytná.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám