Obvykle pocházejí z dílny originálního současného návrháře, na kterého si prostě vsadíme – u takových výrobků nebývá na první pohled zřejmé, k čemu vlastně slouží, jsou vzhledově rafinované.

Spolehnout se můžeme na proslulou značku, jejíž invence je prověřena desetiletími. Třeba kousky italské značky Alessi, která je od roku 1921 známá výrobou originálních bytových doplňků, jsou stálou součástí muzejních sbírek. Přitom cena stolních doplňků z kolekcí jako Banana Family nebo Chin Family se pohybuje kolem tisícovky, ačkoli jde o návrhy velmi uznávaných designérů.

Prvně jmenovaná kolekce je svou hravostí a nápaditostí určena spíše dětem. Cukr najdeme v otevřené opičí tlamičce, tři proslulé moudré opice, z nichž jedna nevidí, druhá neslyší a třetí nemluví, jsou kořenkami, veselé opičí hlavy mají funkci zátek.

Kolekce Chin Family vznikla jako společný projekt mezi Alessi a novým Národním muzeem 21. století na Tchaj-wanu. Figurky jsou oblečeny v tradičním orientálním stylu, znaky jsou vytištěné na jejich jednotlivých dílech, postavičky tak připomínají spíše dřevěné figurky nebo porcelánové panenky. Sety stojanů na koření nebo vajíčko, vývrtky, držáky na ubrousky, zátky, držáky na párátka, dózy na mléko jsou z termoplastu a ručně dekorované.

Rozhodující pro výběr kvalitního designového díla je nejen tvůrčí nápad, ale i zajímavá technika zpracování. Již několik desítek let je trendem vázička připomínající mycí houbu, kterou v roce 1997 navrhl Nizozemec Marcel Wanders pro firmu Moooi.

Nová technika spočívá v ponoření houby do porcelánové hmoty, do níž se houba obtiskne, po zaschnutí se porcelán vypálí v troubě. Váza je příkladem toho, že chytré výrobní procesy vytvoří unikátní objekty a využijí vlastnosti materiálu způsobem do té doby neznámým.

Zajímavé designové stolní doplňky většinou nalezneme na portálech designových e-shopů. Nemusí být jen pestrobarevné a hravé, některé z nich sázejí na moderní střídmost kovu a skla, ale nikdy nejsou bez nápadu.