Hlavní obsah

Zachraňte nákladové nádraží v Praze, žádá petice

Právo, Petr Janiš

Žižkovské nákladové nádraží je perlou industriální architektury a Žižkov by bez něj nebyl Žižkovem. Nádraží postavené v letech 1931 až 1936 podle zásad funkcionalismu bylo prohlášeno nemovitou kulturní památkou, proti tomu se ale ohradily České dráhy. Jako protiakce vzniklo sdružení Tady není developerovo.

Foto: Petr Janiš , Právo

Dělníci ještě v úterý vraceli na koleje vagóny, které v sobotu nabouraly do hlavní budovy nádraží.

Článek

Sdružení ihned spustilo na internetu petici, v níž žádá ministra kultury Jiřího Bessera (TOP09), aby tlaku nepodlehl, nádraží památkovou ochranu ponechal, a jeho budovy se tak nemusely bourat.

Jedna ze zakladatelek sdružení Kateřina Bečková tvrdí, že ministrovo rozhodnutí bude politické, nemusí záviset na doporučení právnické rozkladové komise.

Poslední desetiletí je podle Bečkové boomem zájmu o industriální architekturu. Z nádraží by podle ní rozhodně neměly mizet železné prvky, lávky a šachty. V nejhorším je lze zachovat jako sochy. „Jako by se všichni styděli přiznat k emoci, že stavba je krásná a že je nám líto, kdyby se zbořila,“ řekla Bečková. Jen tak něco robustní budovu nákladového nádraží nezruší. „Jak jsme viděli, ani 25 vagónů ji nedokáže zbořit,“ poznamenala Bečková, která tak připomněla sobotní nehodu, kdy do hlavní budovy nádraží naboural vagón.

Velké evropské nádraží

Další ze členů sdružení, historik architektury Zdeněk Lukeš, upozornil na rozlehlost areálu a staveb, což není z ulice Jana Želivského patrné. Ve své době šlo o největší evropské nádraží, a to především díky dlouhým křídlům. Podle Lukeše by se do nich vešla Národní knihovna či Národní muzeum. „Když je dobrá vůle, existuje vždy východisko,“ poznamenal.

O bourání budovy usiluje společnost Žižkov Station Development, jejímiž akcionáři jsou České dráhy (ČD) a Sekyra Group. Na jejím místě by měla vést Olšanská ulice, prodloužená až k Jarovu, a na pozemcích nádraží vyrůst město až pro 15 tisíc obyvatel. Souhlasilo s tím minulé vedení radnice s ODS a souhlasí i současná starostka Prahy 3 Vladislava Hujová (TOP 09), pro niž dnešní nádraží nemá velkou hodnotu.

„Pro nás je podstatné, že nikdo nemá reálnou vizi využití budovy,“ řekl včera mluvčí Prahy 3 Jan Sotona s tím, že ČD do ní nehodlají investovat a rady si neví ani Besserovo ministerstvo.

„Budova nebude nijak využita desítky let,“ odhadl mluvčí. Sdružení Tady není developerovo podle dalšího ze zakladatelů Matěje Stropnického (SZ) požádalo, aby se stalo účastníkem územních, stavebních a demoličních řízení. „Městská část nás bude muset automaticky obesílat,“ naznačil Stropnický, jak hodlá sdružení také působit.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám