Hlavní obsah

V cenách bytů není metr jako metr

Právo, Karel Kvapil

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Při porovnávání cen bytů se vyplatí zjistit si, jakou metodu používá developer pro výpočet ceny. Stanovit tak jednoznačný ukazatel, jakým je cena za m2 bytové plochy, totiž není tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Foto: Profimedia.cz

Článek

„Někdy prodávající používá pojem celková plocha, jindy prodejní plocha a jindy zase užitná plocha bytu. Různé typy výpočtu přitom mohou ceny za metr čtvereční odlišovat až o patnáct procent,“ říká Pavel Velebil z Tide reality. Co jednotlivé pojmy znamenají a jak často jsou používány?

Podlahová plocha bytové jednotky je součtem podlahových ploch všech místností bytu, a to včetně místností tvořících příslušenství jednotky – tedy včetně sklepa (pokud je vyzděný a jde o samostatnou místnost). „Přičemž podlahovou plochou se rozumí plocha nášlapné vrstvy hlavní vodorovné konstrukce,“ říká Velebil.

Tím je samozřejmě myšlena i plocha zakrytá či zastavěná zařizovacími předměty, jakými může být vana, sprchový kout nebo schodiště v případě mezonetu; do podlahové plochy se naopak už nezapočítává plocha parapetů. Paradoxně se však takto vypočtená plocha bytové jednotky většinou pro výpočet ceny za metr čtvereční nepoužívá.

Proč? „Souvisí to s pohledem kupujících na to, za co jsou a nejsou ochotni zaplatit,“ říká Velebil. „Pochopitelně, nikdo nechce platit stejnou cenu za metr čtvereční sklepu bez oken v podzemí domu a za metr čtvereční plně vybaveného bytu. Na druhou stranu většina kupujících považuje za přidanou hodnotu balkón nebo terasu. Proto se začaly používat pojmy vnitřní plocha bytu a prodejní plocha jednotky.“

Vnitřní a prodejní plocha 

Vnitřní plocha bytu je podlahová plocha bytu bez sklepa. Tento pojem v zákoně není uveden, běžně se však používá jak prodávajícími, tak kupujícími.

Prodejní plocha jednotky – u jednotlivých developerských společností se může lišit, ale v zásadě převládl následující typ výpočtu: prodejní plochu tvoří podlahová plocha bytu bez sklepa + poloviční plocha balkónů + třetinová plocha teras.

„Když chcete cenu za metr čtvereční sami porovnat, nespoléhejte se na výpočet developera a proveďte ho sami,“ říká Velebil. Nejprve od celkové ceny bytu (včetně DPH) odečtěte cenu garážového stání a cenu sklepa (většina developerů je vyčísluje samostatně) a získáte cenu samotné bytové jednotky. Tu pak vydělte prodejní plochou a získáte cenu za metr čtvereční.

„Dejte si však pozor ještě na jednu věc – některé společnosti používají v tabulkách s byty pojem celková plocha místo podlahová plocha,“ varuje Velebil. Problém je v tom, že do tzv. celkové plochy obvykle developer započítává i plochu zastavěnou příčkami uvnitř bytu, tedy prostor, který nemůžete využít. Cena za metr čtvereční pak při porovnání s konkurencí vychází díky větší prodejní ploše příznivěji, plocha je však větší jen na papíře, ne ve skutečnosti.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám