Hlavní obsah

Rekonstrukce haly Hlavního nádraží v Praze skončí do konce roku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Rekonstrukce jižní části odbavovací haly pražského Hlavního nádraží skončí koncem roku, čímž se definitivně završí hlavní etapa obnovy stanice. V lednu se do nově zrekonstruovaných prostor začnou stěhovat obchodníci, řekl mluvčí investorské společnosti Grandi Stazioni Martin Hamšík.

Foto: Dana Kysučanová, Novinky

Praha- Hlavní nádraží

Článek

Hlavní nádraží zůstává jedinou zrekonstruovanou velkou stanicí v Praze, další na obnovu stále čekají.

"Tím skončí hlavní část rekonstrukce, pro život nádraží je odbavovací hala to nejdůležitější," uvedl Hamšík. Jména obchodních firem zatím tají, uvedl pouze, že na "hlaváku" se mimo jiné otevře supermarket. Obchodníci ale s největší pravděpodobností nestihnou otevřít před Vánoci.

Následně se Grandi Stazioni pustí do opravy historické Fantovy budovy, která by měla trvat tři roky. "Přemýšlíme nad jejím využitím, určitě chceme zachovat Fantovu kavárnu, otevřít nějakou restauraci na úrovni a výstavní prostory," uvedl Hamšík.

Oprava stanice za miliardu

Celkové náklady na obnovu stanice se podle něj vejdou do miliardy korun, na oplátku dostala Grandi Stazioni od Českých drah budovu do třicetiletého pronájmu. Celkem zde má vzniknout přes 10 tisíc metrů čtverečních obchodních ploch, o zákazníky přitom zřejmě nebude nouze. Hlavní nádraží je nejfrekventovanější v ČR, měsíčně tudy projde až milión "vlakových" cestujících, další desítky tisíc lidí sem zavítají z metra nebo z ulice.

Smutnější obraz skýtá nedaleké Masarykovo nádraží, které je s 300 tisíci cestujícími druhé největší. Nádražní budovu a její okolí by měla obnovit společnost Masaryk Station Development (MSD), kde mají podíl České dráhy a společnost Sudop Group. Developer ING Real Estate naopak projekt opustil.

Foto: Profimedia.cz

Masarykovo nádraží v Praze

Rekonstrukce se chystá už od roku 2004, změny ve společnosti MSD a spory o ceny pozemků mezi partnery však vedou pouze k dalšímu chátrání budovy. "Zkušenosti z neblahých minulých let ukazují na to, že developeři mají zájem o všechno možné jen ne o to, aby spravili nádraží. Zájem ČD je naprosto obrácený," řekl nedávno náměstek ředitele ČD pro správu majetku Milan Matzenauer.

Partnerství s developerem zvolily dráhy u nádraží Smíchov a Žižkov, kde se společností Sekyra Group vznikla společnost Smíchov Station Development, respektive Žižkov Station Development. Podle ředitele developmentu Sekyra Group Leoše Anderleho by se mohlo začít stavět na obou místech ve druhé polovině roku 2012.

"Je to v posledním legislativním kroku změny územního plánu, pak bude následovat územní rozhodnutí a stavební povolení. Projekt je dlouhodobý, na deset až 15 let," uvedl Anderle. Na Žižkově i na Smíchově mají vyrůst nové čtvrti s obchody, byty, kancelářemi a službami. Žižkov přitom bude více zaměřený na bydlení. Sekyra počítá s náklady na jeden projekt ve výši 12 miliard až 15 miliard korun.

Životnost nákladového nádraží

Žižkov se liší od ostatních stanic tím, že jde výhradně o nákladové nádraží, kde už provoz zanikl a s jeho obnovou se nepočítá. Povolení k vjezdu vlaků vyprší s koncem roku. "Jeho slavná doba je pryč, dnes jsou tam jedny z posledních manipulací a v poměrně krátké době bude uzavřeno a dráhy lokalitu uvolní," řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Developerská společnost Orco považuje za svůj strategický projekt obnovu území kolem nádraží Praha Bubny. Parcelu koupila od Správy železniční dopravní cesty za 1,1 miliardy korun, rozsáhlý komplex kanceláří, bytů a obchodů za desítky miliard korun chce začít budovat v roce 2014.

Samy dráhy se pouštějí do rekonstrukcí menších stanic, kde jde o několik řádů nižší náklady. Zašlou krásu obnovily například v Čakovicích za 18 miliónů korun, Libni za 13 miliónů korun, Vršovicích za 89 miliónů korun nebo Dejvicích za 54 miliónů korun.

Nejasná je budoucnost nádraží v Holešovicích, kde byl zahájen provoz před 25 lety. Nádraží sloužilo až do minulého grafikonu mezinárodní dopravě, v dobách socialismu zde končil nejluxusnější vlak východního bloku InterExpress Progress Praha - Berlín. Po rekonstrukci Hlavního nádraží se však mezinárodní doprava odklonila právě do největší stanice. "Dnes význam Holešovic výrazně poklesl," uvedl Šťáhlavský.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám