Haly, které sloužily jako zázemí Buštěhradské dráhy, jichž si mnozí odborníci cení jako industriální památky, stále stojí. Patrně do nich zatéká, ale měly by být opatřeny ještě plombami, i když památkovou ochranu ztratily. „Jezdí tudy náklaďáky jen s kolejemi,“ tvrdil Právu vrátný u hlavního vstupu.

„Vyndávají se koleje, čistí se půda,“ reagovala na dotaz Práva mluvčí skupiny Orco, které velká část asi z miliónu metrů čtverečních patří, Petra Zdeňková. A co hala, jež neměla střechu? Ta prý za developerem nejde. „Správa železniční a dopravní cesty demoluje akorát kůlnu,“ uvedla Zdeňková.

Mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš Právu sdělil, že stavební úřad zdejší radnice vydal „pouze souhlasná vyjádření“ k odstranění některých objektů, a to pro speciální stavební úřad drážní. Šéf Drážního úřadu Pavel Kodym na dotaz Práva odpověděl, že odstranění stavby se týká „řady objektů v uvedeném areálu“.

„Na zmíněné objekty, bývalou remízu vládních vozů, toto povolení vydáno nebylo,“ popsal Kodym a upozornil, že stále ještě stojící haly nemají status kulturní památky. „Řízení o odstranění jsou obecně neveřejná. Žádat o odstranění může pouze vlastník objektu,“ konstatoval šéf Drážního úřadu.

Kulturní památky

Nejen stále ještě dochované haly, považované odborníky za cenný doklad industriální architektury 19. století, byly původně chráněny jako kulturní památky. Vydrželo to ovšem jen čtyři roky.

Vývoj problematické kauzy shrnul na svém webu na konci června Klub za starou Prahu (KZSP). Budovy bývalých dílen, výtopny a nádraží byly za kulturní památku prohlášeny v roce 2004 (dva roky po pětisetleté povodni). V roce 2006 získala rozsáhlé pozemky od Českých drah developerská společnost Orco, v jejíž české větvi nyní podle posledních zpráv drží největší, zhruba čtvrtinový podíl, miliardář Radovan Vítek.

V září 2008 ministerstvo kultury vyhovělo žádosti developera a prohlášení za kulturní památku zrušilo.

Ministerstvo v rozhodnutí z roku 2008 uvedlo, že „areál dnes již nemá zásadní architektonickou, technickou ani historickou hodnotu“, a to „vzhledem k razantním úpravám, přestavbám a demoličním zásahům zejména v poslední době“.

Tvrzení, že hodnoty kulturní památky industriálních staveb byly ztraceny, přijali někteří památkáři. Odmítlo je ve stanovisku jen Výzkumné centrum průmyslového dědictví ČVUT: „Jde o stavby významné a jako vybrané typy drážních staveb charakteristické pro poznání historie železnice nejen v Praze, ale i v širším územním kontextu. Obsahují cenné autentické konstrukční a stavební detaily, které by měly být zachovány a rehabilitovány.“

Rozvojové území

Hlavní město považuje Bubny Zátory za hlavní rozvojové území, pro které se právě mění územní plán a kde by měla vyrůst nová čtvrť, či dokonce centrum části města. Návrh nového zadání celoměstsky významné změny územního plánu zastupitelé schválili na několikátý pokus letos v lednu.

Developer dříve odhadl, že realizace jeho plánů bude trvat až tři desetiletí, hodlá o to usilovat postupně. U stanice metra Vltavská společnost Unibail-Rodamco, která opanovala například Černý Most, má vztyčit svůj obchodní dům, smlouva o tom už byla podepsána. Podle Zdeňkové se čeká na územní rozhodnutí. „Pořád jsme tedy na mrtvém bodě,“ poznamenala mluvčí.

Z mrtvého bodu se však pohnuly některé parcely na druhé straně Argentinské ulice, jak je patrné z růstu pater projektu Argentinská hvězda.