„Ucházíme se o prostředky z Regionálního operačního programu Jihovýchod, netrpělivě čekám, jak dopadneme. V případě úspěchu může Břeclav získat až 85 procent ceny díla,“ řekla ředitelka muzea Alena Káňová.

Památka z roku 1892 je dokonce ještě o šest let starší, než známý kostel Navštívení Panny Marie, dominující části Poštorná. I ona je budovou vystavěnou z výrobků lichtenštejnské cihelny v Poštorné a s mírnou nadsázkou ji lze nazvat katalogem výrobků cihelny. „Zvenčí je pohled na síň ještě milosrdný, nevypadá tak špatně jako uvnitř,“ připomněla ředitelka. Nejhorší je stav štukové výzdoby stropu, která postupně opadává.

Záměrem Břeclavi je nejen rekonstrukce síně, současně je na počátku realizace i plánovaný dvouletý proces revitalizace hřbitova. Počítá s regenerací zeleně a na osm desítek náhrobků se dočká obnovy. V osmdesátých letech minulého století se počítalo s jeho likvidací.

„Tehdy to byla jen plocha pro venčení psů a ukládání odpadu,“ připomněla ředitelka. Z osmnácti set náhrobků zůstalo tři sta. Mnoho kamenů podle pamětníků zmizelo v základech okolních rodinných domů. Po rekonstrukci síně by se mělo dostat na řadu ještě zvelebení okolí.

Památka sama pak v plánech muzea figuruje jako místo pro kulturní zážitky. Stálá expozice pak připomene i holocaust břeclavských židů.

Síň žije už nyní

„My se snažíme zapojit obřadní síň do života již nyní, 9. června tam chystáme vystoupení Máši Kubátové s recitálem ruských jidiš písní a 22. září další den otevřených dveří v rámci dnů evropského kulturního dědictví,“ připomněla Káňová.

Obřadní síň je dílem vídeňského židovského architekta Franze von Neumanna. Ten je například autorem architektonického návrhu vídeňské observatoře či liberecké nové radnice.