Urbanisté kreslili novou čtvrť s novým náměstím, zelení, cestičkami a vedle bytů architekti samozřejmě nezapomínali na kanceláře. Zvažovalo se, jak vlastně mohou být vysoké. Nyní se za ohradou staveniště Blanky na místě někdejšího zahradnictví skrývá betonová plocha. Slouží jako dočasná deponie pro hromady hlíny, šoféři si tu občas myjí své náklaďáky.

„Řekl bych, že je to jedna z nejlukrativnějších parcel na okraji centra. Stavět se tu dá, tunel vede trochu jižněji, v ose ulice Milady Horákové,“ řekl Právu mluvčí Metrostavu František Polák. Zástavbu opatrně zvažovala radnice Prahy 6, ovšem s předpokladem, že z buštěhradské železnice bude podzemní rychlodráha na Kladno. Nyní už vědí, že stavba rychlodráhy se zatím Dejvic týkat nebude a koleje zde zůstanou na svém místě. Pokud by se dráha modernizovala směrem ze středních Čech a od ruzyňského letiště, skončí se u krásného veleslavínského nádraží.

Adéla Veverková, která řídí kancelář starostky Prahy 6 Marie Kousalíkové (ODS), Právu sdělila, že zachování kolejí mění stavební plány. „Z ulice Milady Horákové i Prašného mostu se nepředpokládá dopravní připojení, obsluha a napojení inženýrských sítí. Předpokládalo se z Václavkovy a Dejvické ulice, ovšem jen v případě, že železnice zde bude v rámci modernizace řešena mimoúrovňově, tj. pod zemí. Za stávajícího stavu nám není žádný připravovaný projekt znám,“ popsala stav Veverková.

Řekl bych, že je to jedna z nejlukrativnějších parcel na okraji centra František Polák, mluvčí Metrostav

Polák řekl, že stavbaři mají předepsáno, v jakém stavu pozemky odevzdat městu. O vrácení do původní podoby patrně nejde, to by zde už Metrostav musel sázet stromy a zřizovat zahradu. Od věci by to patrně nebylo, protože magistrátní odbor územního plánu už v roce 2006 při hodnocení urbanistické studie Hradčanská Špejchar upozornil na to, co může udělat Blanka se zdejším vzduchem. V blízkosti – na Letné a ve Střešovicích – totiž vyrostou dva ventilační vývody z tunelů.

„Na zhoršování kvality ovzduší se budou podílet také výdechy v ulici Nad Královskou oborou a Nad Octárnou. Nejvyšší doba překročení imisního limitu byla vypočtena v okolí spojky Evropská–Prašný most a v okolí ulice Svatovítská a U Vorlíků,“ stojí v hodnocení urbanistické studie, které podepsaly magistrátní úřednice Světlana Kubíková a Jitka Cvetlerová. I ony žádaly více zeleně.

Velkolepé projekty se nekonají

Pomalu asi vzaly za své projekty centra byznysu proti Letenské pláni na místě secesní vily U Vorlíků a sousední vily. Patří soukromé společnosti Lordship, její představy prosklené administrativní budovy však narazily na komisi rozvoje Prahy 6. Ta napadla soulad stavby s územním plánem a žádala nové řešení dopravní obslužnosti případného objektu.

„Možnost pouze pravých odbočení na Letenské pláni zakládá velkou dopravní zátěž vilové čtvrti,“ konstatovala komise.