Za vzor si vedení obce bere například švýcarský Curych, kde podobné uspořádání léta perfektně funguje, řekl Právu místostarosta Ondřej Gros (ODS). Jenže Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), která se o historické dílo stará, záměr nijak nenadchl.

„Je to jedna zbytečně zanedbatelná lokalita, která hyzdí tuto část Prahy 8. Současný stav není trvale udržitelný i z bezpečnostního hlediska. Je škoda, aby pod oblouky parkovala auta,“ poznamenal starosta Jiří Janků (ODS) s tím, že v první etapě by se oživení dočkal úsek mezi rušnou Sokolovskou a Křižíkovou ulicí.

Osmá část by ráda jednala se SŽDC o zápůjčce pozemků pod klenutými oblouky. Podle jednotné šablony by nechala vybudovat nebytové prostory, jež by následně pronajala.

Dnes místo obsypala zaparkovaná auta, v jednom z 96 oblouků sídlí začouzená hospoda, z jiného u Pobřežní ulice si neukáznění lidé, kterým se zřejmě nechtělo do popelnice, udělali obří odpadkový koš. Mříže a prkna, jež měla kamenný oblouk chránit, někdo místy porušil a uvnitř se válí bez ladu a skladu použité harampádí všeho druhu. Pneumatiky, nápojové kartony, žlutý plastový košík, plechovky. O kus dál leží potrhané sametové křeslo obložené odpadky. Jinde sídlí sklady i firma opravující kotle a tlakové nádoby.

Konstrukce by měla dýchat 

„Naší prioritou je, kde to půjde, vypovědět v nejbližší době nájemní smlouvy a mostní objekt udržovat pro účel, pro který byl vytvořený. Zaplňovat oblouky pro nás přináší rizika. Jednak co se údržby železničního mostu týče a také potřebujeme, aby konstrukce, tam, kde to je možné, dýchala, byla snadno kontrolovatelná, opravitelná,“ reagoval pro Právo Pavel Halla, mluvčí společnosti.

V našich podmínkách není podle něj možné prostory pod mostem, jež před deseti lety zasáhla rozvodněná Vltava, zastavit jako v cizině. Naopak dává jako příklad Ústí nad Labem, kde vede podobný, o něco kratší viadukt. Poté, co jej SŽDC vyčistila, stal se architektonickou ozdobou severočeského města.

Negrelliho, někdy zvaný Karlínský viadukt by měl v budoucnu projít zásadní rekonstrukcí. Ale vzhledem k finančním možnostem státu zůstává akce za stovky miliónů korun v nedohlednu. „Chápeme, že to pro někoho jsou lákavé prostory, ale pro nás je to hlavně železniční objekt, který si zasluhuje obnovu,“ dodal Halla.