Hlavní obsah

Kavárny ani galerie asi v obloucích Negrelliho viaduktu v Praze nebudou

Právo, Lucie Fialová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kavárny, galerie nebo různé obchůdky by podle radnice Prahy 8 mohly oživit oblouky památkově chráněného Negrelliho viaduktu, který od roku 1850 propojuje Masarykovo nádraží a Bubny.

Foto: Lucie Fialová, Právo

Negrelliho viadukt by se časem měl dočkat rekonstrukce.

Článek

Za vzor si vedení obce bere například švýcarský Curych, kde podobné uspořádání léta perfektně funguje, řekl Právu místostarosta Ondřej Gros (ODS). Jenže Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), která se o historické dílo stará, záměr nijak nenadchl.

„Je to jedna zbytečně zanedbatelná lokalita, která hyzdí tuto část Prahy 8. Současný stav není trvale udržitelný i z bezpečnostního hlediska. Je škoda, aby pod oblouky parkovala auta,“ poznamenal starosta Jiří Janků (ODS) s tím, že v první etapě by se oživení dočkal úsek mezi rušnou Sokolovskou a Křižíkovou ulicí.

Osmá část by ráda jednala se SŽDC o zápůjčce pozemků pod klenutými oblouky. Podle jednotné šablony by nechala vybudovat nebytové prostory, jež by následně pronajala.

Dnes místo obsypala zaparkovaná auta, v jednom z 96 oblouků sídlí začouzená hospoda, z jiného u Pobřežní ulice si neukáznění lidé, kterým se zřejmě nechtělo do popelnice, udělali obří odpadkový koš. Mříže a prkna, jež měla kamenný oblouk chránit, někdo místy porušil a uvnitř se válí bez ladu a skladu použité harampádí všeho druhu. Pneumatiky, nápojové kartony, žlutý plastový košík, plechovky. O kus dál leží potrhané sametové křeslo obložené odpadky. Jinde sídlí sklady i firma opravující kotle a tlakové nádoby.

Konstrukce by měla dýchat 

„Naší prioritou je, kde to půjde, vypovědět v nejbližší době nájemní smlouvy a mostní objekt udržovat pro účel, pro který byl vytvořený. Zaplňovat oblouky pro nás přináší rizika. Jednak co se údržby železničního mostu týče a také potřebujeme, aby konstrukce, tam, kde to je možné, dýchala, byla snadno kontrolovatelná, opravitelná,“ reagoval pro Právo Pavel Halla, mluvčí společnosti.

V našich podmínkách není podle něj možné prostory pod mostem, jež před deseti lety zasáhla rozvodněná Vltava, zastavit jako v cizině. Naopak dává jako příklad Ústí nad Labem, kde vede podobný, o něco kratší viadukt. Poté, co jej SŽDC vyčistila, stal se architektonickou ozdobou severočeského města.

Negrelliho, někdy zvaný Karlínský viadukt by měl v budoucnu projít zásadní rekonstrukcí. Ale vzhledem k finančním možnostem státu zůstává akce za stovky miliónů korun v nedohlednu. „Chápeme, že to pro někoho jsou lákavé prostory, ale pro nás je to hlavně železniční objekt, který si zasluhuje obnovu,“ dodal Halla.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám